جوان‌ترین زندانی گوآنتانامو در آستانه آزادی

پنتاگون اعلام کرد، جوان‌ترین زندانی گوآنتانامو که یک جوان یمنی است و تمامی بزرگسالی خود را در بازداشت آمریکا بوده، قرار است به زودی آزاد شود اما باید منتظر باشد تا دولت بایدن، کشوری را که تمایل دارد تا او را برای بازپروری بپذیرد، بیابد.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یک افسر ارتش آمریکا که نامش فاش نشده در جریان جلسه هیات بررسی دوره‌ای مربوط به زندان گوآنتانامو در ۲۵ ژانویه سال جاری میلادی این بازداشتی را "حسن بن عطش" یمنی اعلام کرد و گفت که دستگیری و بازداشتش در این زندان بر زندگی این جوان یمنی تاثیر شگرفی گذاشت.

هیات بررسی دوره‌ای مربوط به زندان گوآنتانامو همچنین اعلام کرد: حسن بن عطش هنوز تا حدی تهدید به شمار می‌رود اما در زندان رفتار خوبی داشته است. او به کشوری با بازتوانی قوی و برنامه الحاق و پیوستن به جامعه و نظارت گسترده منتقل می‌شود.

اوایل سال جاری میلادی، افسر ارتش که به عنوان وکیل برای بن عطش در نظر گرفته شده بود، به این هیات گفت که زندانی به خوبی و لهجه صریح، انگلیسی حرف می‌زند و با افرادی دارای سابقه و باور متفاوت راحت است و دوست دارد پس از آزادی مترجم عربی-انگلیسی شود.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، آزادی بن عطش دو هفته پیش تایید شد. پنتاگون نسبت به این تاخیر در اعلام آزادی این مرد جوان اطلاعاتی ارسال نکرده است.

وی همچنین ادامه داد، این جوان یمنی که اکنون در انتظار آزادی است، در طول ۲۰ سال حبس در گوآنتانامو تحت تاثیر فرهنگ آمریکایی قرار گرفته است. بن عطش که متولد ۱۹۸۲ یا ۱۹۸۵ است در جریان حمله نیروهای امنیتی پاکستان در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲ به همراه "رمزی بن آل‌شیب" دستگیر شد. برادر بزرگتر بن عطش "ولید" نیز به کمک برای حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متهم است اما حسن بن عطش هرگز به جرمی متهم نشد.

از ۳۷ بازداشتی دوران جنگ افغانستان در گوآنتانامو، انتقال ۲۰ تن در حال حاضر تایید شده، ۱۲ تن به ارتکاب جرم متهم شدند که شامل "مجید خان"، قاصد القاعده می‌شود که ماه گذشته میلادی حبسش به اتمام رسید اما اقدامی برای آزادی وی صورت نگرفته است. پنج تن دیگر هم زندانی نامحدود در جنگ علیه "تروریسم" هستند که نه متهم به جنایت هستند و نه برای انتقال تعیین شده‌اند.

این چالش برای وزارت امور خارجه آمریکاست تا برای انتقال این مردان به دیگر کشورهایی که مایلند تضمین‌های امنیتی را تامین کنند، مذاکره صورت دهند که البته این مساله باید مورد رضایت لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم باشد. دیپلمات‌ها از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا و با وجود هدف دولت در بستن این زندان در کوبا، تنها سه انتقال از گوآنتانامو ترتیب داده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا وکیل "یان موس" را برای انجام مذاکرات انتقال از گوآنتانامو مجدد به خدمت گرفته؛ او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما فرستاده ویژه دولت در تعطیلی این زندان بود.

از طرفی، هر دو برادر بن عطش از ۲۰۰۶ همچنان در گوآنتانامو هستند و اگرچه در ساختمان‌های مجاور هم به سر می‌برند اما اجازه دیدار ندارند.

بن عطش جوان‌ترین زندانی و "سیف‌الله پاراچا"، ۷۴ ساله سالخورده‌ترین زندانی این زندان در کوبا هستند که از مه قرار آزادی‌اش صادر شده است. هنوز مشخص نیست که بن عطش به کجا منتقل می‌شود. اگرچه او شهروند یمن است اما به همراه خانواده‌ای با چندین فرزند پسر که به شبه‌نظامیان افغانستان و بعدا به رهبران ارشد القاعده ملحق شده‌اند، در عربستان بزرگ شده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.