قتل هزاران تن از اعضای حزب چپ کلمبیا در سالهای نه چندان دور

حدود ۵۷۳۳ تن در کارزاری علیه حزب چپ‌گرای «اتحاد میهنی» در کلمبیا در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۶ کشته و یا ربوده‌ شدند، اقدامی که به شبه‌نظامیان تحت حمایت دولت مرتبط دانسته شده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس گفته‌های "دادگاه ویژه صلح" کلمبیا، در بیش از سه دهه گذشته، حدود ۴۶۱۶ تن کشته و ۱۱۱۷ تن مفقود شده‌اند.

این دادگاه اعلام کرد که همه این وقایع با حزب اتحادیه میهنی مرتبط نیست و افزود، ۵۳۸ تن از افرادی که کشته یا مفقود شدند از اعضای حزب اتحاد میهنی نبودند.

اتحاد میهنی اولین تلاش گروه چریکی نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) برای تشکیل یک حزب سیاسی بود.

به گفته دادگاه ویژه صلح کلمبیا، این حملات اغلب توسط افراد مسلح شبه نظامی حزب راست‌گرای این کشور انجام شد. با این حال، شواهدی هم مبنی بر دخالت آژانس‌های دولتی کلمبیا در این پرونده‌ها به چشم می‌خورد.

این دادگاه اعلام کرد که شواهدی را مبنی بر "مشارکت... سازمان‌های اطلاعاتی نظامی و غیرنظامی، در تبانی با گروه‌های شبه‌نظامی و قاتل‌های سازمان‌یافته" شناسایی کرده است که جنایاتی را علیه اعضای حزب اتحاد میهنی انجام می‌دادند.

یک مقام ارشد دیده‌بان حقوق بشر نیز با اعلام حمایت از این تحقیقات گفت: این پرونده عظیم دادگاه ویژه صلح، باید عدالت را برای قربانیان تضمین کرده و روابط میان شبه‌نظامیان و عوامل دولت کلمبیا را - که به مدت چندین دهه از مصونیت برخوردار بوده‌اند - مشخص سازد.

دادگاه ویژه صلح کلمبیا بر اساس توافقنامه صلح سال ۲۰۱۶ بین شورشیان فارک و دولت ایجاد شد و قرار است جنگجویان سابق را محاکمه کند و در ازای اقرارهای کامل، مجازات‌های جایگزین تعیین کند.

این دادگاه پیش از این دریافته بود که حداقل ۶۴۰۲ نفر بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ از افراد عادی توسط سربازان ارتش به قتل رسیدند و آنها را به عنوان چریک‌هایی فارک که در جنگ کشته شده‌اند ثبت کردند تا ترفیعات و پاداش‌های دیگر به دست آورند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.