مهمترین جریان سیاسی سودان برای مذاکرات صلح شرط گذاشت

ائتلاف "آزادی و تغییر"، یکی از مهمترین جریانات سیاسی در سودان با ورود به مذاکرات برای حل بحران سودان پیش از توقف خشونت و لغو وضعیت فوق‌العاده در این کشور مخالف کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، ائتلاف "آزادی و تغییر" (ائتلاف حاکم در سودان) که ستون اصلی اعتراضات و تظاهرات علیه رژیم سابق بود، در بیانیه‌ای مخالفت خود را با ورود به مذاکراتی با حضور سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد برای حل بحران سیاسی در این کشور پیش از توقف خشونت‌ها، لغو وضعیت فوق‌العاده و فراهم شدن شرایط مناسب اعلام کرد.

این گروه‌ها در ادامه بیانیه خود شرط ورود به مذاکرات را آزادی تمامی زندانیان سیاسی گروه‌های انقلابی و در راس آنها کمیته‌های مقاومت و سران گروه‌های آزادی و تغییر و کمیته سرنگونی حاکمیت ۳۰ ژوئن و بازگرداندن اموال عمومی اعلام کردند.

گروه‌های یاد شده در ادامه نیز شرح دادند: فراخوان سازوکار مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد نشست مقدماتی رد شده و موضوعاتی چون "پایبندی کامل حاکمیت کودتایی به توقف خشونت‌ها علیه جنبش مردمی و معرفی تمامی مسؤولانی که مجوز اقدامات خشونت و استفاده از گلوله واقعی را به نیروهای نظامی دادند، به دادستانی کل و دستگاه قضایی" پیش از روند سیاسی مدنظر قرار بگیرند.

الولید علی، سخنگوی جمعیت شاغلین سودان چند روز قبل در گفتگو با المیادین تاکید کرده بود: تمامی ابتکارعمل‌ها در سودان تنها برای حل بُعد سیاسی بحران در این کشور و از طریق ایجاد یک حاکمیت مدنی تشریفاتی و کابینه‌ای ضعیف است.

الولید علی گفت: عبد الفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در پی ناکامی در تکمیل کودتای خود، از یک منطقه حفاظت شده در الزاویه (در ساحل غربی لیبی و در غرب طرابلس) گفتگو می‌کند.

پیش از این البرهان از گام‌هایی برای آرام کردن تنش‌ها در سودان پس از گذشت شش ماه از کودتای نظامی در این کشور صحبت کرده بود.

او با اشاره به وخامت شرایط اقتصادی و امنیتی سودان گفت: ما در آستانه مرحله دشواری قرار داریم که باید برای کشور امتیازاتی بدهیم، ما آماده‌ایم هر کاری برای فراهم کردن شرایط گفتگو انجام دهیم.

همچنین فرمانده ارتش سودان تاکید کرد: این گام‌ها در قالب امتیازاتی که برخی گروه‌های سیاسی برای رسیدن به یک توافق ارائه کردند، برداشته می‌شوند.

او پیشتر گفته بود، ارتش حاکمیت را تنها به یک دولت منتخب واگذار خواهد کرد.

البرهان در اظهارات روز جمعه خود بار دیگر از احزاب سیاسی خواست توافق کنند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد، در جریان تظاهرات روز یکشنبه شهر ام درمان در غرب خارطوم هفت تن زخمی شدند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.