به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ مطابق ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال 98 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستور کار قرار گرفت.
پروژهای که طی آن سهم ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو توسط شرکتهای داخلی به 85 درصد رسید و صرفهجویی ارزی در تولید انبوه واگنهای داخلی و کاهش 20 درصدی قیمت تمام شده ساخت واگن مترو را میتوان از مهمترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو برشمرد.
این قطار در نهایت در 19 فروردین ماه سال 1400 با حضور مجازی رئیس جمهور سابق کشورمان، رونمایی شد که البته درباره میزان داخلیسازی آن اما و اگرهایی وجود داشت؛ مسئولان شهری دوره سابق مدعی بودند میزان داخلیسازی این قطار از 26 درصد به 85 درصد رسیده است اما سید جعفر تشکریهاشمی عضو کنونی شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرآنی اعلام کرد: درباره قطار ملی حدود یک سال اعلام کردند ساخت قطار ملی آغاز شده این در حالی است که بیش از 60 درصد این قطار در گذشته در داخل کشور و در کارخانهای که در همان دوره 12 ساله قالیباف راهاندازی شده بود، ساخته میشد.
به هر ترتیب این قطار در انتظار تاییدیه فنی و استانداردهای بینالمللی بود اما مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در آخرین گزارش از وضعیت این قطار اعلام کرده است: تمامی قطعات و تجهیزات ساخته شده برای یک رام قطار ملی، دارای استاندارد هستند اما تولید انبوه واگن ملی منوط به تأیید فرآیند طراحی و یکپارچه بودن قطعات و در کل قطار است؛ پیشبینی میشود که طی سه ماه آینده اخذ تأییدیه فنی و استانداردهای بینالمللی از سمت شرکت اروپایی رخ دهد.
وی با بیان اینکه حدود 70 درصد از مسیر تأییدیه طی شده است و پس از صحهگذاری کامل شرکت بر استاندارد بودن قطار ملی، تولید انبوه آغاز خواهد شد، افزود: با اخذ تأییدیه استانداردهای بینالمللی، یک گام بزرگ در جهت بومی سازی ناوگان قطار برداشته میشود.
انتهای پیام/