نبرد مسجد الاقصی؛ نبردی برای تغییر ماهیت مقدسات فلسطینی‌ها

تحلیل‌گران معتقدند فعالیت رژیم صهیونیستی و حضور و نقش‌یابی گروه‌های مذهبی افراطی یهودی در اماکن مقدس فلسطینیان به ویژه مسجدالاقصی گامی در جهت تغییر ماهیت و هویت اماکن مقدس فلسطینیان و یهودی‌سازی آنها است.‌

به گزارش خبرآنی، القدس العربی در تحلیلی درباره درگیری اخیر نمازگزارن فلسطینی با نظامیان رژیم صهیونیستی که منجر به زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تن و بازداشت ۴۰۰ فلسطینی گردید، به ریشه‌های این درگیری‌ها پرداخته است.

به نوشته این خبرگزاری نیروهای رژیم صهیونیستی در دو مرتبه به حیاط مسجد الاقصی یورش برده، آن را از نمازگزاران فلسطینی خالی کرده و تمامی ورودی‌های این مسجد را بستند و از گلوله برای بستن "باب العمود" استفاده کردند.

به دنبال فراخوان گروه‌های افراطی اسرائیلی که مورد حمایت پلیس این رژیم هستند، همزمان با فرارسیدن عید "پاک" یهودیان برای هجوم به مسجد الاقصی و ذبح نذورات در داخل آن، درگیری‌ها میان فلسطینیان و شهرک‌نشیان تشدید گردید.

در همین راستا، مقامات دولتی اسرائیلی به همراه مقامات مذهبی از سال ۲۰۰۳ شروع به قانون‌گذاری و حمایت از هجوم شهرک نشینان افراطی به مسجد الاقصی کردند و در این مدت از گروه افراطی "هیکل" که به جریان صهیونیسم مذهبی تعلق دارد، حمایت کردند.

یهودیان افراطی به تدریج به نفوذ خود به این مکان مقدس ادامه دادند به گونه‌ای که در روستای متروکه "لفتاء"، سپس در کوه "زیتون" و سپس در "کاخ‌های اموی" (نزدیک  مسجد الاقصی) شروع به ذبح قربانی به مناسبت فرارسیدن عید پاک کردند.

از سوی دیگر، مقامات اسرائیلی در سال ۲۰۱۵ از فعالیت جنبش اسلامی در داخل سرزمین‌های فلسطینی به رهبری "شیخ رائد صلاح" جلوگیری کردند. همینطور حرکت اتوبوس‌های حامل نمازگزاران فلسطینی و فعالیت موسسات خدماتی در مسجدالاقصی را ممنوع کردند.

بر همین اساس هجوم یهودیان افراطی و نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی به یک سنت هفتگی تبدیل شد، چرا که در دو نوبت صبح و عصر از یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته صورت می‌گیرد.

منابع خبری تخمین می‌زنند که بیش از ۳۴۰۰۰ شهرک نشین افراطی اسرائیلی در طول سال گذشته به مسجد الاقصی یورش بردند این درحالی است که در سال ۲۰۱۸ تعداد افراد حمله کننده به مسجد الاقصی ۳۰۰۰۰ تن بود که این امر که نشان دهنده افزایش حجم افراطی‌گری در آن مناطق است.

این تهاجمات عموما از طریق دروازه غربی مسجد الاقصی انجام می‌شود که اسرائیل  از زمان اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷ بر آن تسلط پیدا کرده است.

بر اساس تحلیل این خبرگزاری، اسرائیل را می‌توان به عنوان یک ساختمان استعماری شهرک نشین تشبیه کرد که قبل از سال ۱۹۴۸ شروع بکار کرد.

طبق این تحلیل در فرآیند ساختن این ساختمان استعماری شهرک نشین،  سیستم‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی اسرائیلی فعالیت‌های تاثیرگذاری داشتند. به همین خاطر می‌توان گروه‌های افراطی همچون گروه "هیکل" را خلاصه‌ای از این پروژه دانست.

با گروه‌های همچون گروه "هیکل"، هدف اسرائیل از تصرف سرزمین‌های فلسطینی به تصرف مقدسات فلسطینیان تبدیل شده است.

در نهایت باید گفت که پروژه تصرف مقدسات فلسطینیان نه تنها سرزمین‌های مردمان بومی فلسطینی را تصرف می‌کند بلکه خواهان تغییر اعتقادات و ماهیت آن سرزمین‌ها است به عبارتی صهیونیسم در تلاش است که مقدسات و هویت مسلمانان و مسیحیان فلسطینی را حذف و یهودیت را جایگزین آن سازد.

در همین راستا می‌توان گفت؛ توافقنامه‌های عادی سازی روابط  با اسرائیل، توافقاتی برای غارت جان و مقدسات فلسطینی‌ها هستند و رژیم صهیونیستی از این توافقات برای پاکسازی و تغییر ماهیت این سرزمین‌ها استفاده می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.