به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس اظهار کرد: در حالی که در سایر کشورها تعطیلی کلاسهای درس بسیار کوتاه بود، در ایران حدود دو سال مدارس غیرحضوری شد و نگران این موضوع بودیم زیرا بر اساس شاخصها، برایند آموزشی و تربیتی در آموزش حضوری بیشتر است. در بعد اجتماعی، روانشناسی و اقتصادی تعطیلی مدارس 17 تریلیون دلار خسارت در دنیا داشته و 25 درصد سرمایه آموزشی هر کشور هدر رفته است.
وی درباره مشکلات آموزشی حضوری که پس از بازگشایی مدارس بروز کرده است، گفت: لازم است حضوری بودن مدارس به عنوان یک نیاز انجام و مشکلات آن از جمله سرویس مدارس حل شود. اولیا حق دارند از این موضوعات گلهمند باشند، حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکلها باید با جدیت پیگیری شود. بازگشایی مدارس تا امروز با مشکلات جدی مواجه نبوده و ابتلای جدی به کرونا نداشتیم که باعث تعطیلی حتی یک کلاس درس شود، امیدوارم این موضوع در مدت باقیمانده بهتر پیشرود.
کلاسهای جبرانی دانشآموزان در تابستان
نوری با بیان اینکه موضوع افزایش بازماندگی از تحصیل به دلیل غیرحضوری شدن مدارس در هیئت دولت مطرح شده است، گفت: برای جبران عقبماندگی دانشآموزان اعتباری تخصیص داده شد تا در طول تابستان کلاسهای جبرانی برگزار شود، برای ترمیم آسیبهای فضای مجازی هم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تشکیل شد تا محتوای سالم در شبکه ملی اطلاعات ارائه و محتوای ناسالم محدود شود.
وی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 16 اردیبهشت گفت: 34 هزار نفر در آزمون استخدامی آموزشوپرورش استخدام خواهند شد و پرداخت ماهیانه حقالتدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه لحاظ شده است. برای تامین نیروی خدماتی دولت موافقت کرده تا امسال در این بخش جذب نیرو انجام شود و افزایش حقوق نیروهای خدماتی در دستور کار است.
حاشیه شهرها نیاز به 200 هزار کلاس درس
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهرها گفت: در حاشیه شهرهای استان البرز و شهر زاهدان، نسبت فضای آموزشی کمتر از دو متر مربع بوده که ناشی از مهاجرت و عدم رسیدگی است و باید 200 هزار کلاس درس در مناطق حاشیه شهرها ساخته شود، تاکنون دولت 3 هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست جمهور برای پروژههای نیمهتمام در نظر گرفته شده است. بخش اعظم اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیرین در نظر گرفته شده است. همچنین از ذخیره ارزی دولت هم بودجهای اختصاص یافت که به مدارس خیرساز اختصاص مییابد، نمیتوان گفت مشکل این مدارس امسال حل میشود اما پیگیریهای لازم انجام شده است.
نوری درباره آخرین وضعیت تدوین آیین نامه رتبهبندی معلمان بیان کرد: تدوین آییننامه رتبهبندی تا امروز فرصت داشت. جلسات بسیار زیاد کارشناسی برگزار و نسخه اولیه به دولت ارسال شد، روی نسخه اولیه در دولت بر اساس شرایط کمی و کیفی نظر داده میشود.
وی در پاسخ به برخی اعتراضات پیرامون آییننامه و نحوه امتیازبندیها اظهار کرد: هیچ وقت با یک آییننامه نمیشود همه را راضی کرد، من خواستم نظرات را جمعآوری کنند و همکاران ما برای دوستانی که در جلسات بودهاند بفرستند که بررسی شود، اگر موردی پذیرفته شود، اعمال میشود.
انتهای پیام/