برکناری رئیس رادیو و تلویزیون سودان برای دومین بار/تظاهرات در خارطوم ممنوع شد

مقامات سودانی در آستانه تظاهرات میلیونی امروز مخالفان کودتا با درخواست برای تشکیل دولت مدنی، هرگونه تجمع در مرکز خارطوم، پایتخت سودان را ممنوع اعلام کردند. همزمان رئیس شورای حاکمیتی سودان برای دومین بار، مدیر رادیو و تلویزیون این کشور را برکنار کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از الجزیره، کمیته امنیتی خارطوم با صدور بیانیه‌ای هرگونه تجمع در مرکز خارطوم از جنوب تا فرماندهی کل شرق و تا خیابان نیل در شمال را ممنوع اعلام کرد.

در این بیانیه از شهروندان سودانی خواسته شده که امروز (دوشنبه) در میادین عمومی و با هماهنگی کمیته‌های امنیتی تجمع کنند.

این کمیته از معترضان خواست که "به مسالمت‌آمیز بودن راهپیمایی‌ها متعهد باشند" و به وظایف خود در قبال تامین امنیت راهپیمایی‌ها و تجمعات و همچنین دستیابی به هدف خود عمل کنند.

پیشتر مرکز هماهنگی کمیته‌های مقاومت در خارطوم خواستار "مشارکت میلیونی در تظاهرات ۱۱ آوریل" مصادف با تاریخ عزل عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان در سال ۲۰۱۹ شد.

این مرکز در بیانیه‌ای اعلام کرد، مردم سودان سه سال پیش اولین گام‌های خود را برای سرنگونی عمر البشیر برداشتند و تا زمانی که تمامی نشانه‌های دیکتاتوری و ظلم نظامی از بین نرود و صلح و دموکراسی در کشور تعمیم یابد، انقلاب آنها تکمیل نخواهد شد.

پس از سه دهه حکمرانی و در پی اعتراضات مردمی در محکومیت وخامت اوضاع اقتصادی، ارتش سودان در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹، عمر البشیر را از ریاست جمهوری این کشور برکنار کرد و وی به همراه سایر اعضای نظام خود به زندان افتاد.

از سوی دیگر، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی "لقمان احمد محمد" را از سمت مدیر سازمان رادیو و تلویزیون برکنار کرد.

وی دلیل برکناری لقمان از سمتش را توضیح نداد.

البرهان پیش از این نیز- هنگامی که فرمانده ارتش- بود لقمان را برکنار کرده بود اما عبدالله حمدوک، نخست وزیر آن زمان پس از امضای توافق البرهان و حمدوک در ۲۱ نوامبر گذشته برای حل بحران سیاسی در کشور، لقمان را به سمت خود بازگرداند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراضاتی در مخالفت با تدابیر فوق‌العاده عبدالفتاح البرهان بود که از جمله این اقدامات اعلام وضعیت فوق‌العاده و انحلال شورای حاکمیتی و کابینه انتقالی بودند.

برخی گروه‌های سیاسی این تصمیمات البرهان را کودتایی نظامی خواندند.

مخالفان با اقدامات البرهان تاکید کردند، چنین تصمیماتی به منزله کودتا علیه مرحله انتقالی است که ۲۱ اوت ۲۰۱۹ آغاز شده و قرار است با برگزاری انتخاباتی در اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده و حاکمیت میان ارتش و گروه‌های غیرنظامی و جنبش‌های مسلح که ۲۰۲۰ با دولت توافقنامه صلح امضا کردند، تقسیم شود اما البرهان چنین مسئله‌ای را رد کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.