آلودگی هوا از عوامل ابتلا به سرطان است/ اثرات بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت انسان

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ دکتر تقی ریاحی درباره اثرات افزایش آلودگی هوا در روزهای گذشته اظهار کرد: در روزهای گذشته به دلیل آلودگی هوای تهران شاهد افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی هستیم. بحث آلودگی هوا یک عامل تهدیدکننده برای سلامتی جامعه است و علاوه بر اثرات کوتاه‌مدت، اثرات بلندمدتی نیز بر سلامتی انسان‌ها دارد.

وی ادامه داد: اثرات حاد آلودگی هوا بستگی به میزان آلودگی هوا و نوع آلاینده‌ها دارد. این اثرات از احساس سوزش و خارش در چشم، گلو، بینی و قفسه سینه تا سردرد، درد قفسه سینه و ... متفاوت است و افرادی که ظرفیت قلبی و تنفسی ضعیف‌تری دارند ممکن است با این مخاطرات در معرض حمله قلبی یا تنفسی قرار بگیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه درباره اثرات بلندمدت آلودگی هوا بر سلامتی انسان افزود: آلودگی هوا عامل خطر ابتلا به سرطان است؛ همچنین ارتباط مشخصی با بیماری‌های قلبی – عروقی، مغزی و بیماری‌های تنفسی دارد و عامل مهمی برای تشدید آسم است.

به گفته وی، میزان تماس و مواجهه افراد با هوای آلوده و میزان حرکت فیزیکی و تنفسی در شدت علائم و مشکلات تنفسی نقش دارد و هرچه تنفس تند و عمیق‌تر باشد فرد، میزان بیشتری از ذرات آلاینده و غبار را تنفس می‌کند و وقتی افراد بیرون از منزل فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند این علائم و عوارض بیشتر خواهد شد.

ریاحی با بیان اینکه عمده آلاینده‌های هوا شامل ترکیبات نیترات، سولفات و ذرات معلق است؛ گفت: احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی توسط صنایع و خودروها و گردو غبار و طوفان‌ها منشأ اصلی آلودگی هوا هستند.

وی با بیان این‌که بهترین راهکار برای کاهش مواجهه با آلودگی هوا در خانه ماندن است؛ بر پرهیز از تردد در مسیرهای شلوغ و مناطق آلوده تأکید و عنوان کرد: وقتی هوا آلوده است باید فعالیت فیزیکی مانند ورزش و تنفس عمیق کاهش یابد. اگر فردی بیماری قلبی، ریوی یا مغزی کنترل نشده داشته باشد در معرض خطر بیشتری قرار دارد و باید پیگیر درمان بیماری خود باشد.

به گفته رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، استفاده از ماسک‌های سه لایه و فیلتردار در هوای آلوده توصیه می‌شود؛ ماسک‌های فیلتردار ذرات آلاینده را کمتر از خود عبور می‌دهند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.