جذب و افزایش بازدید از موزه‌ها مستلزم ایجاد ارتباط بین موزه و عنصر خانواده در جامعه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ در تعطیلات نوروزی سال جدید میزان بازدید عموم مردم از موزه‌ها افزایش بسیار چشمگیری داشت که برهمین اساس مرتضی ادیب‌زاده در یک گفت‌وگوی رادیویی ضمن بیان برخی از اقدامات صورت گرفته در راستای جذب و افزایش میزان بازدید خانوارها از موزه‌ها که منجر به افزایش استقبال و بازید از موزه‌ها در ایام عید نوروز شد، خواستار انجام کار رسانه‌ای در کنار خلاقیت در اجرای برنامه‌های متنوع در موزه‌ها شد و در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده به جهت افزایش میزان سرانه بازدید از موزه‌ها در سال جدید توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان این مطلب که در ایران حتی در اوج دوران همه‌گیری کرونا و کاهش استقبال از تمامی مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و تجاری در سراسر دنیا نیز باز شاهد افزایش میزان بازدیدها و مخاطبان موزه‌ها بودیم، گفت: بر همین اساس تمام همت و تلاش خود را به کار بستیم تا ضمن انجام برنامه‌ریزی‌های لازم و اتخاذ تدابیر ضروری بهترین خدمات را در ارتباط با بازدید از موزه‌ها در بالاترین سطح را ارائه کنیم.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه انجام هماهنگی‌ها و پیش‌بینی لازم از دو ماه قبل از آغاز تعطیلات نوروزی در دستور کار قرار گرفته بود، بیان کرد: از روز 25 اسفندماه سال گذشته و مصادف با سالروز پایان سرایش شاهنامه فردوسی مجموعه موزه‌ها در کشور آمادگی لازم برای پذیرایی از گردشگران نوروزی و بازدیدکنندگان را داشتند و بر همین اساس نسخ نفیس از شاهنامه که در مخازن موزه‌ای موجود بود و پیش از این نمایش آن مسبوق به سابقه نبود مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر نمایش نسخ نفیس شاهنامه، بازخوانی رویدادهای تاریخی و بازخوانی شاهنامه در قالب نقالی و با روایت‌های مختلف نیز در مجموعه‌های فرهنگی انجام شد که به شدت نیز مورد پسند و استقبال عموم مردم و گردشگران نوروزی قرار گرفت.

بنا به گفته ادیب‌زاده، با هدف افزایش میزان بازدید از موزه‌ها و جذب حداکثری گردشگران نوروزی به مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی ضمن آماده‌سازی یک دستورالعمل و ابلاغ آن به کلیه موزه‌ها، از مدیران موزه‌ها درخواست شد تا اشیای کمتر دیده شده را از مخازن و گنجینه‌ها استخراج و در معرض دید عموم قرار دهند.

وی توضیح داد: همچنین بر اساس مفاد این دستورالعمل و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد تا اشیای حاصل از کاوش‌ها در قالب نمایشگاه‌های تخصصی در موزه‌ها در معرض نمایش و دید عموم مردم واقع شود‌.

اجرای برنامه‌های کودک محور در موزه‌ها موجب افزایش بازدید خانواده‌ها شد

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی با اشاره به این‌ مطلب که میزان قدرت مانور موزه‌ها بستگی به میزان رضایت و بازدید مردم دارد، تصریح کرد: برای تحقق این اصلی اساسی یعنی ایجاد حس رعایت در بازدیدکنندگان در مجموعه تخصصی موزه نیاوران و سعدآباد برنامه‌هایی برای کودکان و مادران تدارک دیده شد و اجرا شد که بعد خانواده محور بودن برنامه‌های اجرا شده موجب افزایش جذب مخاطبان و بالارفتن میزان بازدید از موزه‌ها و سایر مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی در تعطیلات عید نوروز شد.

ادیب‌زاده با تأکید بر لزوم انجام کار رسانه‌ای افزون بر تمامی برنامه‌های اجرا شده و در نظر گرفته شده به منظور افزایش میزان بازدید از موزه‌ها، عنوان کرد: در حقیقت پیوست رسانه‌ای به مخاطبان و علاقمندان کمک می‌کند که تا ضمن دریافت یک موج اطلاعات و محتوای رسانه‌ای بتوانند با حوصله و دقت اطلاعات متقن از همه جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی واقع در اقصی نقاط کشور کسب کنند.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش میزان فعالیت موزه‌ها در فضای مجازی در طول سال گذشته یادآور شد: در سال جاری تلاش خواهد شد تا ضمن تمهید و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم، بتوانیم شرایطی مهیا کنیم تا نحوه ارائه محتوا و سایر خدمات توسط موزه‌ها از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته و افزایش پیدا کند.

وی همچنین در انتها خاطرنشان کرد: بحث محوری و مهم ایجاد ارتباط سازنده بین موزه با عنصر خانواده و جامعه به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس امیدواریم بتوانیم با تحقق مجموعه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جدید شاهد تحقق افزایش میزان سرانه بازدید از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی باشیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.