به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ سید جعفر تشکرى هاشمى در صفحه شخصی خود نوشت: در روزهای آغازین سال نو و تا ٩ فروردین ماه بیش از ٥٥٢ نفر از هموطنانمان در تصادفات جادهای، جان شیرین خود را از دست دادند؛ سفرهای بیبازگشتی که سرنوشتی تلخ برای مسافران و خانواده های آنان رقم زده است.
برابر پژوهشها و تحقیقات جهانی، سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش از 80 درصد تخمین زده شده اما تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده تا حتی اگر خطای انسانی هم اتفاق افتاد جلوی حوادث مرگبار را بگیرد.
متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بیکیفیت و همچنین جادههای ناامن، سالانه بیش از 17000 نفر جان خود را از دست میدهند و 20 تا 30 برابر این عدد، مجروح و معلول که عمدتاً از افراد فعال 15 تا 45 سال جامعه هستند برجای میماند!
به عبارت دیگر تعداد کشتهشدگان ما در حوادث رانندگی به عدد 20 در هر 100،000 نفر جمعیت میرسد و در طیف کشورهای ناایمن و پرحادثه قرار داریم.
ناگفتههای بسیاری در مورد ابعاد و زوایای پیدا و پنهان فاجعه تصادفات رانندگی و آمار بالای فوتیها، مصدومان و معلولان ناشی از آن وجود دارد؛ از رانندگی پرخطر و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان و سرنشینان تا وضعیت آشفتهای که بر روند تولید خودروهای ناایمن و غیراستاندارد داخلی حاکم است و جادههایی که بسترساز حواث هستند؛ بخشهایی از این ناگفتهها در روزها و هفتههای اخیر با شجاعت و صراحت از سوی سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا مطرح شده است.
جدال بر سر اینکه مقصر اصلی کیست، جدالی بینتیجه و به ضرر ایمنی جادهها و رانندگان است؛ شاید بهترین اقدام دولت سیزدهم تلاشهای چندجانبه با مشارکت خودروسازان برای تولید محصولات ایمنتر، وزارت راه برای جادههای امنتر، توجه به موضوعات رفتار رانندگی با محوریت صدا و سیما و نهایتا قوانین و مقررات سختگیرانه برای رانندگان بیپروا و ماجراجو توسط مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باشد.
در آخر باید تقدیر صمیمانه خود را از پرسنل سختکوش ناجا داشته باشم که با تمام این کاستیها شبانه روز برای ایمنی مردم تلاش میکنند و کمتر جادهای است که حضور این سبزپوشان را تجربه نکرده باشد.
انتهای پیام/