به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، کمیسیون اروپا درخواستی را برای حذف نتایج رسانههای دولتی روسیه برای جستجوهای انجام شده در کشورهای اتحادیه اروپا به گوگل ارسال کرده است.
این کمیسیون چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ممنوعیت فعالیت رسانههای دولتی روسیه را صادر کرد و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در آن زمان گفته بود که با انجام این کار، رسانه ها "دیگر نمی توانند دروغ های خود را برای توجیه جنگ پوتین منتشر کنند.
در نامهای که گوگل آپلود کرده است، مقامات توضیح دادهاند:
«فعالیت موتورهای جستجو نقش تعیینکنندهای در انتشار کلی محتوا ایفا میکند، زیرا محتوا را برای هر کاربر اینترنتی بر اساس نشانههای محتوا یا عبارات مرتبط جستجو میکند. در نتیجه، اگر موتورهای جستجو مانند Google، رسانههای روسی را از فهرست حذف نمیکردند، دسترسی عموم به محتوای رسانههای روسی زبان را تسهیل میشد.»
اتحادیه اروپا در ادامه نامه و بیانیه خود از شرکت گوگل میخواهد که هرگونه پیوند و محتوای مربوط به سایتهای اینترنتی RT و Sputnik، از جمله توضیحات متنی کوتاه و عناصر بصری به وبسایتهای مربوطه را حذف کند.
درحالی که شرکت گوگل به این اظهارات پاسخ شفافی نداده است اما این اقدام شرکت گوگل می تواند بحث برانگیز باشد، زیرا نه تنها دسترسی خود RT، Sputnik و دیگر رسانههای روسی را محدود میکند، بلکه هر کسی را که به وبسایت آنها پیوند داده شدهاند نیز محدود میشوند که این مسئله میتواند مانع از نمایش انتقادات مشروع یا تلاشهای راستیآزمایی در نتایج جستجوی Google شود.
RT، اسپوتنیک و سایر رسانههای دولتی روسیه قبلاً در چندین پلتفرم دیگر محدود شدهاند. فیسبوک، توییتر و یوتیوب همگی در هفتههای اخیر گفتهاند که دسترسی به این رسانهها را محدود خواهند کرد. TikTok همچنین شروع به برچسب زدن محتوای ارسال شده توسط رسانهها کرد.
نتفلیکس (Netflix)، پلتفرم و شرکت تولیدکنندهٔ محتوای برتر آمریکایی، قبل از اینکه تصمیم به توقف کامل فعالیت در این کشور بگیرد از پخش کانالهای دولتی روسیه نیز خودداری کرد.
سرویس ویدیویی یوتیوب و فروشگاه گوگلپلی تمامی خدمات مبتنی بر پرداخت در روسیه شامل اشتراک را در پی تحریمهای غربی و ایجاد مشکلات بانکی مربوط به آن معلق کردهاند.
انتهای پیام/