به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، هنگامی که شرکتهای جهانی مانند اپل (Apple)، اینتل (Intel)، نایک (Nike) و بیامو (BMW) تصمیم گرفتهاند با عقبنشینی محموله یا تولید محصولات خود در روسیه علیه روسیه موضع بگیرند، بن وود، تحلیلگر ارشد شرکت ردیابی بازار CCS Insight این مسئله را عنوان کرد که تحریم اپل میتواند در نتیجه بر رقبا، به ویژه سامسونگ فشار وارد کند و منجر به تاثیرپذیری دیگر شرکتها در این جنبش شود.
این تحلیلگر در تاریخ 3 مارس، پس از شنیدن اعلامیه اپل در تاریخ 1 مارس مبنی بر توقف فروش محصولات خود در روسیه، به CNBC گفت: «این اقدام "کاملا بر شرکت های رقیب مانند سامسونگ فشار می آورد تا از آن پیروی کنند.»
سامسونگ که اخیراً جدیدترین گوشی هوشمند پریمیوم گلکسی اس 22 خود را عرضه کرده است، خطوط تولید تلفن را در روسیه راه اندازی میکرد. این شرکت از سال 2007 بیشترین سهم را در بازار گوشی های هوشمند این کشور به خود اختصاص داده است.
در رابطه با این موضوع در روزهای گذشته با وجود آنکه ، سخنگوی شرکت سامسونگ گفته بود که این شرکت هیچ موضع رسمی در این مورد ندارد اما حالا شرکت سامسونگ با انتشار بیانیهای اعلام کرد که عرضه تمامی محصولات خود به روسیه را متوقف میکند و در این بیانیه توضیح داده شده که این تصمیم به دلیل تحولات ژئوپلیتیک فعلی گرفته شده و همچنین کرهایها برای تعیین گامهای بعدی خود، به طور جدی این وضعیت پیچیده را بررسی خواهند کرد.
دولت کرهجنوبی نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرد که به تحریم های جامعه بینالمللی در زمینه مالی و صادرات به روسیه خواهد پیوست و تهاجم مسلحانه را محکوم کرد.
در توضیحات این شرکت فناوری آمده است که تحریمهای سامسونگ فقط به گوشیهای هوشمند آن محدود نمیشود و شامل محصولاتی از «تراشهها تا گوشیهای هوشمند و لوازم الکترونیکی مصرفی آنها» میشود. به این معنی که دسترسی روسیه به طیف وسیعی از محصولات یکی از بزرگترین فروشندگان لوازم الکترونیکی جهان قطع خواهد شد.
سامسونگ همچنین از تصمیمات خود برای کمکهای بشردوستانه در این بیانیه گفته است که «ما نگران تمام افرادی هستیم که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتهاند و اولویت ما اطمینان از ایمنی تمام کارمندان و خانوادهها آنهاست. ما قصد داریم به طور فعالانه از تلاشهای بشردوستانه در سراسر منطقه از جمله کمک به پناهندگان حمایت کنیم. برای این منظور ما 6 میلیون دلار، از جمله 1 میلیون دلار محصولات الکترونیکی مصرفی و همچنین کمکهای داوطلبانه کارمندان خود را اهدا خواهیم کرد.»
پلتفرمهای فناوری اقدامات دیگری در این زمینه انجام دادهاند. یوتیوب، فیسبوک و توییتر از جمله بزرگترین شبکههای اجتماعی هستند که رسانههای روسیه را از نمایش تبلیغات و کسب درآمد در پلتفرمهای خود منع کردهاند. با این حال دولت روسیه نیز اقدامات مشابهی انجام داده و فیسبوک و توییتر را به صورت سراسری فیلتر کرده است.
انتهای پیام/