تلسکوپ بعدی ناسا از سیارات خارج از منظومه شمسی مستقیم عکس می گیرد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از ایندپندنت، در حال حاضر تلسکوپ فضایی جیمز وب هر لحظه به آغاز فعالیت خود نزدیک تر می شود. اما کارشناسان از هم اکنون مشغول بررسی و گمانه زنی درباره تلسکوپ فضایی بزرگ بعدی ناسا هستند که «نانسی گریس رومن» نام گرفته است.

محققان ناسا یک پست وبلاگی درباره تلسکوپ رومن و قابلیت های آن منتشر کرده اند که قرار است در ۲۰۲۷ میلادی به فضا ارسال شود. طبق این پست، تلسکوپ مذکور به ستاره شناسان کمک می کند برای نخستین بار از سیارات خارج از منظومه شمسی کوچک با دمای اندک ( مانند مشتری) عکاسی کنند.

سیارات خارج از منظومه شمسی چنان دوردست هستند که به طور غیر مستقیم و با رصد تاثیر شان بر ستاره میزبان شناسایی می شوند.

اما تلسکوپ رومن که قطر آینه اولیه آن ۲.۴ متر است و مانند هابل چشم انداز وسیعی را رصد می کند، با استفاده از یک تاج نما(coronagraph) درخشش ستارگان دوردست را مسدود و امکان عکسبرداری از نور سیارات خارج از منظومه شمسی دوردست را فراهم می کند.

پیش از این بیشتر اوقات از تاج نماها در تلسکوپ های زمینی استفاده می شد و هرچند در تلسکوپ وب نیز از آن استفاده شده اما ابزار مذکور فقط قادر به رصد فضا در طیف نور مادون سرخ است.

راب زلم یکی از ستاره شناسان آزمایشگاه JPL ناسا در این باره می گوید: ما با استفاده از تاج نمای رومن می توانیم از سیارات در نور قابل مشاهده عکس بگیریم. انجام این کار در فضا به ما کمک می کند تا سیارات کوچک تر و قدیمی تر با دمای کمتر را به طور مستقیم رصد کنیم.

تلسکوپ رومن می تواند به طور مستقیم از سیارات خارج از منظومه شمسی به اندازه مشتری عکس بگیرد و مشخصات محتوای اتمسفر آنها را ردیابی کند تا قابلیت سکونت در آنها ارزیابی شود.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.