درخواست فوری مصر از اتحادیه آفریقا درباره سد النهضه

برخی منابع مصری مطلع از پرونده سد النهضه اعلام کردند که قاهره پس از اقدام اتیوپی در آغاز تولید برق از این سد، از اتحادیه آفریقا برای حضور در مذاکرات سه کشور دعوت کرده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت العربی الجدید، برخی منابع دیپلمات و فنی مصری و مطلع از پرونده بحران سد النهضه اتیوپی اعلام کردند، در پی اعلام رسمی آغاز مرحله اول تولید برق از سد النهضه از سوی آدیس آبابا که برخلاف توافقنامه امضا شده در سال ۲۰۱۵ خارطوم است، قاهره طی درخواست فوری از اتحادیه آفریقا، آن را به حضور در مذاکرات میان مصر، سودان و اتیوپی دعوت کرد.

کارشکنی در تشکیل کمیته کارشناسان 

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی یکشنبه گذشته عملیات تولید برق از سد النهضه بر روی رودخانه نیل آبی را با راه اندازی یک توربین از مجموع ۱۳ توربین موجود با هدف تولید حدود ۲۰۰ مگاوات برق کلید زد.

منابع دیپلمات و فنی یادشده به العربی الجدید گفتند: اتیوپی با هماهنگی با یکی از مسئولان اتحادیه آفریقا مانع اقدامات و تلاش‌ها برای تشکیل کمیته کارشناسان می‌شود، این کمیته مسئول هدایت مذاکرات میان سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در مرحله آتی است.

این منابع اظهار کردند: مصر موسی فکی، رئیس اتحادیه آفریقا را به همدستی با آدیس آبابا برای توقف روند مذاکرات و کمک به اتیوپی برای تحمیل خواست خود به دو کشور دیگر متهم کرده است.

منابع یاد شده در ادامه اولین و مهمترین این کارشکنی‌ها را موافقت نکردن با کارشناسان و چهره‌های حقوقی که قرار است کمیته مذاکرات را تشکیل دهند، هشدار به کشورها در خصوص معرفی کاندیداها جهت رای‌گیری و تایید و تدوین منشور کار کمیته و تعیین اختیارات آن، مشخص کردن نقش ناظران و انتخاب نمایندگان آمریکا و اتحادیه آفریقا در آن کمیته دانستند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اتیوپی را به نقض تعهدات خود در توافقنامه سال ۲۰۱۵ متهم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: این اقدامی عامدانه از سوی اتیوپی برای نقض تعهداتش در توافقنامه سال ۲۰۱۵ است که نخست‌وزیر این کشور امضا کرده بود.

بی میلی قاهره به طرح امارات 

منابع یادشده فاش کردند: آخرین اقدام در بحران سد النهضه همان پیشنهاد اخیر امارات بود، این کشور بار دیگر پیشنهاد قبلی خود را به سه کشور یادشده را مطرح کرد اما پیشنهاد امارات با استقبال قاهره مواجه نشد.

این منابع افزودند: عدم استقبال مصر از طرح امارات که ابوظبی برای تبلیغ آن در خارطوم تلاش می‌کند، از آنجا آغاز می‌شود که این طرح اصل بحران را از یک قانون الزام‌آور به یک مشکل اقتصادی تبدیل می‌کند.

این منابع در ادامه گفتند: طرح امارات که مورد حمایت آدیس آبابا قرار دارد، بر ایجاد ارتباط میان سه کشور با مجموعه ای از پروژه‌های اقتصادی متکی است که در سه منطقه سرمایه‌گذاری در کشورهای یاد شده با سرمایه ابوظبی برپا می‌شوند. همچنین طرح به روزرسانی شده امارات شامل بند جدیدی است که طبق آن یک هیئت متشکل از نمایندگان سه کشور تشکیل می‌شود، این هیات سه شعبه در خارطوم، آدیس آبابا و قاهره دارد و مسئولیت آن هماهنگی دوره‌ای و نظارت بر روند کار است.

برخی منابع دیپلماتیک مصری آوریل سال گذشته فاش کرده بودند که امارات از مصر و سودان خواست به آن برای ایفای نقش میانجیگری در حل پرونده سد النهضه فرصتی بدهند.

امارات بر مساله سرمایه گذاری در مناطق مورد اختلاف میان سودان و کمک به اجرای پروژه‌های توسعه پایدار میان سه کشور تمرکز کرده است.

این پروژه‌ها برای تولید برق از انرژی آب و باد در اطراف سد النهضه در استان بنی شنغول-قمز و نیز اختصاص اراضی در منطقه به کشاورزی‌های هدفمند برای صادرات آن به امارات و مصر هستند.

طبق گزارش دولت اتیوپی، امارات در حدود ۱۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند که ۳۵ پروژه آنها اجرا شده و آمادگی‌ها برای حدود ۲۰ پروژه دیگر ادامه دارند. این پروژه‌ها به بخش‌های زیرساخت‌ها، خدمات عمومی، آبیاری، کشاورزی، بهداشت، صنعت، مسکن، گردشگری، تاسیسات دولتی و معدن مرتبط هستند.

امارات و اتیوپی سال ۲۰۱۹ یادداشت تفاهم نظامی را برای تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های نظامی و دفاعی امضا کردند و امارات سال ۲۰۱۸ حدود سه میلیارد دلار را به عنوان کمک و سرمایه ارائه کرد.

همچنین سودان تاکید کرد، راه اندازی توربین‌های تولید برق روی سد با موضوع همکاری تناقض داشته و نقض آشکار تعهدات قانونی و بین‌المللی اتیوپی است. سودان بار دیگر موضعگیری خود درباره پرونده سد النهضه را تکرار کرده و بر لزوم دستیابی به توافقی برای توافقی قانونی درباره آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه مطابق قوانین بین‌المللی و اصول امضا شده در مارس ۲۰۱۵ توسط سه کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.