به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ ابوالفضل باقری فرد در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: پس از دو سال از آغاز شیوع بیماری کرونا، اولین جلسه معاونین آموزشی با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی برگزار شد و به نکات مهم و مشکلات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و فراگیران پرداخته شد و در نهایت هم به تصمیمات مهمی رسیدیم.
وی با بیان اینکه آموزش، مهم ترین رکن وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر کیفیت آموزش علوم پزشکی در کشور ما بسیار بالاست و مورد تایید سازمانهای بینالمللی قرار دارد، ما در حوزه علوم پزشکی، چه در آموزش و چه درمان، بر روی مرزهای دانش حرکت میکنیم؛ هیچ کار تشخیصی و درمانی نیست که در حوزه علوم پزشکی دنیا انجام شود و در ایران انجام نشود و همه اینها از برکات انقلاب اسلامی و ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت است.
باقری فرد بیان کرد: افزایش ظرفیت آموزش پزشکی با اولویت پذیرش بومی گزینی و استفاده از سهمیه مناطق محروم در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده است و با کمک سازمان سنجش و وزارت علوم در حال برنامه ریزی هستیم تا شرایط را اعلام کنیم.
آموزش پزشکی به هیچ عنوان از نظام سلامت جدایی پذیر نیست
وی ادامه داد: امروز عمدتاً بر همین بحث تاکید شد که آموزش پزشکی به هیچ عنوان جدایی پذیر از نظام سلامت نیست، درست است که مشکلات آموزشی در زمان کرونا داشتیم؛ اما راهکارهایی مانند استفاده از تکنولوژیهای جدید آموزشی و شبیه سازها وجود دارد که می تواند به کسب مهارت دانشجویان کمک کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اسناد بالادستی از جمله سیاستهای ابلاغی سلامت مقام معظم رهبری هم تاکید بر ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت دارد و ما معتقدیم که انتزاع آموزش پزشکی از وزارت بهداشت برخلاف اسناد بالادستی است و اگر این جدایی صورت بگیرد یک قدم برگشت به عقب است.
باقری فرد در خصوص طرح وزارت بهداشت به عنوان طرح عدالت و تعالی در نظام سلامت گفت: در این دوره وظایف معاونین آموزشی در دانشگاهها تبیین شده است و در این زمینه بحثهایی درباره بهره وری در پزشکی و آموزش نکات مختلف و حوزه های دیگر آموزش صورت گرفت و تاکید شد که هدف ما در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تربیت فراگیرانی متخصص، متعهد و پاسخگو به نیاز جامعه است، تا فراگیران از دو بال علم و اخلاق برخوردار باشند و بتوانند نیاز جامعه را از نظر کمی و هم کیفی برطرف کنند.
جزئیات انتقال دانشجویان ایرانی محصل در دانشگاههای خارج از کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره انتقال دانشجویان ایرانی محصل در دانشگاههای خارج از کشور گفت: اگر فرد فارغالتحصیل شده باشد مشکلی برای فعالیت در داخل کشور ندارد و پس از ارزشیابی میتوانند در داخل کشور فعالیت کنند و باید توجه داشت بازگشت دانشجویان به داخل خلاف عدالت و به نحوی دور زدن کنکور است که در این راستا ضوابطی از قبل در وزارت بهداشت تعیین شده و دانشجویانی که از سال 2019 به بعد در خارج کشور تحصیل کنند نمی توانند برای ادامه و تکمیل دوران تحصیل خود به کشور بازگردند، البته به زودی ضوابط جدیدی تدوین خواهد شد.
لزوم بینالمللیسازی آموزش پزشکی؛ تلاش برای اجرای برنامه پزشکی خانواده
گفتنی است در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، بیانیهای قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:
1- آموزش علوم پزشکی نیاز به عرصههای متعدد نظیر بیمارستان، مراکز بهداشت، آموزش در جامعه، خانههای بهداشت و مراکز آموزش مهارتی ویژه دارد و بهره مندی از تمامی عرصههای بهداشتی و درمانی در آموزش فراگیران ضروری است یکی از برکات ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت، ارتقای توانمندیهای فراگیران و افزایش مهارت آنها در جهت خدمت به کشور است. معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور حمایت همه جانبه خود را از ادغام آموزش و پژوهش در نظام سلامت اعلام میکنند و نسبت به هزینه های سرسام آور جدایی آموزش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحمیل هزینههای غیرضروری به کشور نگرانی جدی خود را اعلام میکنند.
2- دانشگاههای علوم پزشکی کشور با رویکرد پاسخگویی اجتماعی، جامعنگری، آیندهنگاری، ارتقاء کیفیت آموزش و ارتقای اثربخشی و کارآیی آموزش علوم پزشکی را از اهداف اصلی خود میدانند و نسبت به اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی متعهد خواهند بود.
3- حفظ و جذب اعضای هیات علمی متخصص، متعهد و دلسوز که از ارکان آموزش و درمان نظام سلامت بشمار میروند، واجب و ضروری است. از مراجع ذیربط من جمله مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنیم تسهیلات لازم در جهت رفع مشکلات معیشتی این قشر فرهیخته را فراهم آورده و با تنظیم قوانین جهت ماندگاری اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی (علوم پایه ، بالینی) انگیزه حضور و ادامه فعالیت این سرمایههای کشور را فراهم سازند.
4- بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی از وظایف اصلی حوزه آموزشی محسوب میشود و دانشگاههای علوم پزشکی به فراخور توانمندی های فیزیکی، نیروی انسانی و شرایط بومی در جهت بینالمللی سازی آموزش تلاش خواهند کرد.
5- معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی جهت اجرایی کردن برنامه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع، همکاری با معاونین بهداشت و درمان دانشگاهها را در جهت حل مشکلات بهداشتی، درمانی کشور از وظایف اصلی خود میدانند و در جهت اجرایی نمودن برنامه پزشکی خانواده و سیستم ارجاع تلاش خواهند کرد.
6- اجرای قانون عدالت آموزشی در بومی گزینی که مصوب مجلس شورای اسلامی است از وظایف دانشگاههای علوم پزشکی کشور است و میتواند به عدالت در توزیع عادلانه نیروی انسانی در مناطق کم برخوردار کمک کند.
7- به استناد ماده یک احکام دائمی کشور مبنی بر اداره دانشگاههای علوم پزشکی به صورت هیات امنائی تقاضا میگردد مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 مبنی بر شمول دانشگاههای علوم پزشکی بر قوانین محاسبات عمومی کشور حذف گردد.
8- به منظور ارتقای بهرهوری و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود گروههای آموزشی، معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی بر همگرایی رشتههای علوم پزشکی و علوم بین رشتهای گروههای آموزشی و عدم تفرق گروههای آموزشی موجود تاکید دارند.
9- معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ضمن تاکید برضرورت آموزش حضوری، خواستار بهره گیری و تداوم آموزش ترکیبی و تقویت آموزش مجازی میباشند و به گسترش برگزاری آزمونهای الکترونیک تاکید دارند.
10- با توجه به لزوم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی عمومی، جهت حفظ کیفیت آموزش پزشکی نیاز به تامین اعتبارات لازم و توسعه زیرساختها و فضاهای آموزشی در قالب ردیف بودجهای مستقل میباشد.
11- از آنجایی که دانشگاههای علوم پزشکی در ارائه خدمات سلامت براساس نیاز واقعی کشور نقش مهمی دارند و با توجه به تغییرات نیازهای بهداشتی، درمانی جامعه، لزوم بازنگری برنامههای آموزشی در جهت حل مشکلات کشور ضروری است و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی به نگرش عدالت محوری، بهرهوری و دستیابی به مرجعیت علمی خود را متعهد به بازنگری در برنامههای آموزشی میدانند.
12- با توجه به معوق ماندن اسناد هزینه تعهدات دانشگاههای علوم پزشکی از جمله حقالتدریس، تمام وقت جغرافیایی، حقوق نیروهای شرکتی پیشنهاد میشود سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص اعتبارات هزینه ای به استناد مصوبات ستاد ملی کرونا به دانشگاهها اقدام نماید.
13- برگزاری آزمونهای الکترونیک میتواند در هزینه اثربخشی و امنیت آزمون ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد . معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تلاش خواهند کرد در اجرای بهینه و اثربخشی آزمون های الکترونیک اقدام کنند.
14- توجه به تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و بهرهمندی مناسب از آئین نامه استاد مشاور مورد تاکید معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد.
15- اصلاح وضعیت معیشتی کلیه فراگیران مورد توجه جدی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در این راستا رایزنی و تصمیمگیریهای لازم انجام خواهد شد.
16- تقویت علوم پایه و توجه به ارتقای کیفیت آموزش رشته مقاطع مختلف علوم پایه با نگاه جامعه محوری و حل مشکلات و توجه به معیشت اعضای هیئت علمی علوم پایه از خواستههای معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.
انتهای پیام/