به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سومین سال تحصیلی توام با کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در حال سپری شدن است اما هنوز بازگشت به مدارس در میانه ترس و ابهام قرار دارد.
تعطیلی طولانیمدت مدارس چندان هم خوشایند نبوده و با آسیبهای بسیاری البته برای دانشآموزان همراه است، افت تحصیلی شدید، ترک تحصیل گسترده، آسیب جسمی و کم تحرکی و در نهایت ترس از بازگشت به مدرسه.
اخیرا NPR در گزارشی از شروع سال تحصیلی 2021-22 مدارس ماساچوست، روایت کرده بود "به گفته کارکنان مدارس، پزشکان اطفال و کارکنان مراقبتهای بهداشت روان، مدارس مملو از دانشآموزانی است که با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم میکنند. این افزایش نهتنها بازگشت به کلاسهای درس را برای معلمان چالشبرانگیز کرده است بلکه بر سیستم مراقبتهای بهداشتی هم اثر دارد، حتی برخی کودکان از رفتن به مدرسه امتناع میکنند".
رصد سایر کشورهای جهان حکایت از آن دارد که بسیاری از آنها شیوه آموزش ترکیبی را به کار گرفتهاند یعنی آموزش مجازی و حضوری در کنار یکدیگر ارائه میشود و کمتر کشوری مانند ایران به مدت دو سال درهای مدارس خود را بسته است.
تبعات افت تحصیلی دانشآموزان در سالهای آینده نمود خود را در عملکرد آنها مشهودتر به نمایش خواهد گذاشت و در سایه بیبرنامگی نظام آموزش و پرورش کشور برای جبران این افت تحصیلی باید منتظر بیسوادترشدن، عملکرد تحصیلی ضعیفتر دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی و حتی نتایج حاصل از کنکور باشیم.
البته رفع نگرانی خانوادهها از حضور فرزندان خود در محیط مدرسه از یک سو نیازمند جلب اعتماد و از سوی دیگر توانمندی مدارس در رعایت نکات بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی است، آموزش و پرورش که داعیه از سرگیری آموزش حضوری را دارد باید با نظارت دقیق خود و فراهم ساختن امکانات لازم برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی، آرامش لازم را برای بازگشت دانشآموزان به مدارس فراهم کند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به تازگی درباره ضرورت فعالیت حضوری مدارس با توجه به شیوع سویه اومیکرون گفته است: هیچ جای دنیا مدرسه را تعطیل نکردهاند، گزارش سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد، نخستین جایی که باید باز شود مدارس و آخرین جایی که باید تعطیل شود مدارس هستند.
وی متذکر شد: خانوادهها بدانند آموزش مجازی مکمل است و برنامه درسی اصلی نیست بنابراین خانوادهها حتما فرزندان خود را به مدرسه سوق دهند، اومیکرون خطر چندانی برای دانشآموزان نداشته و مانند سرماخوردگی است.
نوری گفت: دنیا هم با این سویه مواجه بوده و هیچگاه مدرسه را تعطیل نکردهاند در بررسی که انجام دادم کشورهای همسایه و دورتر هیچ کدام مدارس را تعطیل نکردند، در ایران از تعطیلی مدارس بسیار لطمه دیدیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هماکنون دو سال است که مدارس باز نشدهاند و دانشآموزان به این روش ناقص عادت کردهاند، باید از آموزش مجازی به عنوان مکملی برای جبران عقبماندگیهای درسی استفاده کنیم اما بر اساس فشارهایی که وجود دارد شاهد هستیم مدارس تعطیل شده به صورت حضور در فضای مجازی فعالیت میکنند.
انتهای پیام/