کرزای: پیش از همه، خود افغان‌ها خواستار دولتی فراگیر و رعایت حقوق زنان هستند

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت که تشکیل یک دولت فراگیر و احترام به حقوق زنان، نه تنها از خواسته‌های ملت افغانستان، بلکه خواسته جامعه بین‌الملل است.

به گزارش خبرآنی، حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در گفت‌وگویی اختصاصی با طلوع نیوز گفت که او و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق، در نامه‌ای خطاب به امارت اسلامی افغانستان (طالبان)، خواستار سازش و ملاقات با رهبران سیاسی بر سر برگزاری لویه جرگه (مجمع ملی این کشور) برای تسهیل دستیابی به سرنوشتی روشن برای افغانستان شدند.

کرزای اظهار داشت که مردم افغانستان باید راهی برای شرایط موجود پیدا کنند و منتظر پیشنهاد کشورهای خارجی نمانند. او گفت: ما یک روند تعامل سیاسی و ملی را به برخی سیاستمداران – مرد و زن - افغان پیشنهاد کردیم، نشستی که زنان افغان نیز در آن حضور دارند و نهایتا یک روند ملی برای برگزاری لویه جرگه که سنت ملی و تاریخی ماست.

امارت اسلامی گفته که سعی کرده راه را برای مذاکرات بین افغانی هموار کند.

معاون سخنگوی طالبان گفت: امارت اسلامی در تلاش است تا راه را برای مذاکرات بیشتر میان افغان‌ها برای یافتن راه حلی مناسب برای برخی مسائل که آن‌ها و جامعه بین‌المللی را نگران کرده، هموار کند.

کرزای گفت، فارغ از اینکه جامعه بین‌المللی، جهان و سازمان ملل این را بخواهد، در درجه اول خود مردم افغانستان خواستار دولتی فراگیر هستند که نماینده تمامی اقشار جامعه از جمله زنان بوده و اطمینان حاصل کند که حقوق زنان و نقش آن‌ها در جامعه و همچنین دسترسی دختران به آموزش رعایت می‌شود. کرزای این موارد را از اصول بنیادین افغانستان دانست.

این سخنان کرزای در حالی مطرح شد که توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز تاکید کرد که طالبان برای تشکیل دولت افغانستان، باید مشورت صادقانه‌ای با بزرگان در سراسر این کشور انجام دهد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.