خطر انقراض "ماهی کور" جدی‌تر شد!

به گزارش خبرنگار محیط زیست پایگاه خبری خبرآنی؛ به تازگی تصاویری از شنا کردن افراد در غار "ماهی کور" در استان لرستان پخش شده است که این امر،  می‌تواند زنگ خطری در تهدید زیستگاه این گونه در خطر انقراض باشد.

نگرانی دوستداران حیات وحش از این بابت است که در صورت همه‌گیری شنا کردن در آب‌های غار ماهی کور, نسل این ماهی که به شدت به لمس و آلودگی حساس است, منقرض شود.

در گذشته دسترسی به غار ماهی کور به سادگی امکان پذیر نبود و اما احداث جاده سد بختیاری دسترسی به غار را آسان کرده است و افراد می‌توانند از طریق این جاده به 400 متری غار ماهی کور برسند.

این‌گونه ماهی به‌طور کامل کور است و هیچ‌گونه آثاری از چشم خارجی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود؛ ماهی کور غاری به لحاظ داشتن بدنی شفاف و بدون چشم از عجایب خلقت نام‌گرفته و در دنیا منحصربه‌فرد است؛ این‌گونه ماهی چون در آب‌های زیرزمینی و در تاریکی غار زندگی می‌کند به "ماهی کور غاری" معروف است. در حال حاضر این گونه صرفاً در غار ماهی کور در کشور ما یافت می‌شود.

بحران های محیط زیست , پایش و نظارت در محیط زیست ,

ماهی کور ارزش خوراکی و صنعتی برای انسان ندارد ولی نقش آن در چرخه زیستی و محیط زیست بسیار حیاتی است؛ این ماهی در پایداری سفره‌های آب زیرزمینی نقش ارزنده‌ای را بازی می‌کند همچنین ماهی کور به عنوان منبعی از ذخایر ژنتیکی نادر در بسیاری از پژوهشکده‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار می‌گیرد. گونه ماهی کور در فهرست قرمز "IUCN" و در ردیف گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.