به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است این نیازها و چالشها که عمدتا در حوزه «زیرساخت هوشمند»، «محیط هوشمند»، «زندگی هوشمند»، «جابهجایی هوشمند»، «حکمرانی هوشمند» و «اقتصاد هوشمند» است، توسط شرکتهای دانشبنیان پاسخ داده شود.
فنبازار تخصصی شهر هوشمند که از آذرماه سال ۹۸ کار خود را رسما آغاز کرده، یک همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران برای استفاده از ظرفیتهای فناورانه شرکتهای دانشبنیان و بهکارگیری دانش و تخصص آنها برای شتاب دادن به روند توسعه شهر هوشمند است.
بنا به گفته شباهنگ سلیمانی مدیر فنبازار تخصصی شهر هوشمند، در این همکاری مشترک، شهرداری به عنوان طرف تقاضا حضور دارد. فن بازار هم با کمک کارگزاران مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرف عرضه که شرکتهای دانشبنیان هستند را به شهرداری متصل میکند.
وی افزود: شهرداری برای انجام کارهای اجرایی خود و پیشبرد مفهوم شهر هوشمند در تهران، نیازها را با استعلام از همه ارگانهای مرتبط با این دستگاه شناسایی کرده و در بستر «سامانه باهم » در اختیار متقاضیان و صاحبان ایده قرار داده است. این نیازها به تدریج شناسنامهدار شده و همه جنبههای جزیی و کلی طرحها در این شناسنامهها ذکر شده است و در سامانه در دسترس قرار دارد.
سلیمانی در ادامه بیان کرد: شرکتهای دانشبنیان میتوانند با مراجعه به این سایت و شناسایی نیازها، درصورت داشتن ایده، محصول یا خدمتی که بتواند پاسخ درستی به این نیازها باشد، طرح خود را در سامانه ارائه کنند. این محصولات یا خدمات پس از ارزیابیهای تخصصی در صورت مورد تایید قرار گرفتن به نهاد مرتبط با نیاز مطرح شده معرفی می شوند.
مدیر فنبازار تخصصی شهر هوشمند همچنین گفت: برای سرعت دادن به این کار، رویدادهای معکوس نیز برگزار می کنیم. به این معنا که شهرداری برخی نیازهای خود را به شکل فراخوان اعلام و شرکتها با حضور در این رویدادها توانمندیها و راهکارهای خود را به شهرداری اعلام کرده و با طرحهای برگزیده قرارداد همکاری امضا خواهد شد.
وی درباره طرحهای ارسالی به شهرداری توسط شرکتهای دانشبنیان، بیان کرد: ۴۴ درصد طرحها به حوزه محیط هوشمند یعنی موضوعاتی چون حفاظت از محیط زیست، حفظ تنوع زیستی، کاهش آلودگیهای زیستی، مدیریت موثر انرژی، آب و روشنایی، فضای سبز و به کارگیری انرژیهای پاک مرتبط است.
به گفته سلیمانی، حوزه زندگی هوشمند مرتبط با سامانههای شهروند محور، افزایش کیفیت زندگی، مدیریت بحران، تسهیل دسترسی به امکانات رفاهی و آموزشی و ترویج مفهوم زندگی سالم به کمک آی سی تی نیز با ۲۳ درصد در رتبه دوم طرحهای ارسالی قرار دارد.