حمایت مالی تایوان از گواتمالا برای لابی کردن در واشنگتن

سوابق لابی‌گری‌های خارجی در آمریکا نشان می‌دهد که گواتمالا یکی از حامیان اصلی دونالد ترامپ را با دستمزد ۹۰۰ هزار دلار استخدام کرده تا بر مقامات آمریکایی نفوذ داشته باشد و هزینه آن را هم متحدش تایوان داده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس اسنادی که اوایل این هفته منتشر شد، نام شرکت لابی‌گر "بالارد پارتنرز" به عنوان یک عامل خارجی در وزارت دادگستری آمریکا ثبت شد. این قرارداد در تاریخ ۱۲ ژانویه توسط آلفونسو کوئینونز، سفیر گواتمالا در آمریکا و برایان بالارد، رئیس این شرکت و متحد قدیمی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا امضا شد.

مشخص نیست که استخدام بالارد، شخصی که سال‌ها قبل از اینکه ترامپ رئیس جمهور شود، برای او به عنوان یک لابی‌گر در فلوریدا کار می‌کرد، چگونه می‌تواند به آلخاندرو جیاماتئی، رئیس جمهوری گواتمالا کمک کند تا به دولت دموکرات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دولتی که بارها در خصوص فساد در این کشور آمریکای میانه ابراز نگرانی کرده است، نزدیک شود.

روز یکشنبه، وزارت خارجه آمریکا، دولت جیاماتئی را به دلیل تلاش جهت نقض مصونیت از تعقیب قانونی یک قاضی که به دلیل افشای پرونده‌هایی درخصوص رشوه در گواتمالا در واشنگتن مطرح شده است، مورد انتقاد قرار داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: این اقدام علیه یک قاضی مستقل و به رسمیت شناخته شده در سطح بین‌المللی، ستون حیاتی دموکراسی و سیستم قضایی گواتمالا را تضعیف می‌کند.

بالارد درخصوص فعالیتش گفت که چنین چیزی "مشاوره‌های استراتژیک" و "خدمات وکالت" مربوط به تعامل گواتمالا با دولت و مقامات آمریکایی را فراهم خواهد کرد.

جاستین سایفی، شریک بالارد در دفتر واشنگتن از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد اما او گفت که درخواست تایوان برای به عهده گرفتن مسئولیت پرداخت دستمزد، ایده این شرکت نیست.

رابرت کلنر، وکیل متخصص در امور قوانین لابی‌های خارجی اظهار کرد: این مسئله غیر عادی است که یک دولت هزینه لابی کردن برای دولت دیگر را بپردازد. این غیرقانونی نیست اما این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا دولتی که این مبلغ را پرداخت می‌کند همچنین باید توسط این شرکت لابی به عنوان یک رئیس و سرپرست خارجی در لیست قرار بگیرد یا نه.

گواتمالا در بیانیه‌ای از تایوان به خاطر "حمایتی" که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا "موقعیت" خود را در آمریکا تقویت کنند، تشکر کرد. به نقل از این بیانیه، قرارداد یک ساله با بالارد که بابت آن ۷۵ هزار دلار در ماه پرداخت می‌کند، بر ارتباطات استراتژیک، گسترش سرمایه گذاران و ترویج گردشگری متمرکز خواهد بود.

گواتمالا یکی از ۱۳ کشور کوچک و در حال توسعه است که همچنان با تایوان روابط دیپلماتیک دارد و تایوان برای حفظ این روابط هر کاری می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.