به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره ملی «پایاننامههای برتر دینی و قرآنی» در دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع) گفت: تاریخ ما مرهون قرآن است، هویت ما مرهون قرآن است، زندگی ما مرهون قرآن است، دنیای ما و عقبای ما مرهون قرآن است، پیشرفت ما مرهون قرآن است، آینده ما مرهون قرآن است.
وی با تأکید بر این افزود: بهمیزانی که با قرآن مأنوس شدیم، عزت یافته و مییابیم و دوری از قرآن جز خزلان در پی ندارد. قرآن و مضامین قرآنی بودند که در انقلاب به ما عزت بخشیدند و در دفاع مقدس عزت دادند. قرآن و مضامین قرآنی بود که غیرت دینی به ما بخشید و فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه تکثیر کرد. بدون قرآن غیرت دینی ناممکن است و چیزی جز قشریگری نیست.
کلانتری با اشاره به جایگاه قرآن در مناسبات علمی و فرهنگی تمدن ایرانی اسلامی اظهار داشت: قرآن بهمعنای واقعی و عینی کلمه حافظ ایران بوده و هست، لذا امروز هم که صحبت از جهاد علمی است و در دستورکار دانشگاه قرار گرفته است، این قرآن است که به ما عزت علمی میدهد و به علم ما هویت میبخشد. وقتی سخن از علم و فرهنگ و تمدن نوین اسلامی میکنیم، قرآن محوریت مییابد و بدون قرآن آنها ناممکن میشوند.
وی با تأکید بر جایگاه معارف قرآنی در علوم انسانی گفت: خاصه در حوزه علوم انسانی که با انسان و برساختههای فرهنگی و اجتماعی انسانی سروکار داریم، معارف قرآنی اهمیت ویژهای مییابند، تا آنجا که علوم انسانی اسلامی بدون توجه به معارف قرآنی بیمعناست، علوم انسانی اسلامی بدون تدبر در قرآن بیمعناست، از این فراتر، با توجه به وجوه برساختی واقعیت اجتماعی و نقش اصیلی که نظریات در این برساخت دارند، هرگونه نظرورزی و نظریهپردازی بدون توجه به معارف قرآنی منجر به برساخت واقعیتی میشوند که انحرافاتی تمدنی در پی دارند.
معاون وزیر علوم اضافه کرد: نظریات خلاف تحلیلهای پوزیتیویستی صرفاً توصیفگر و تبیینگر واقعیت نیستند، بلکه تولیدکننده و بازتولیدکننده واقعیت نیز هستند و به همین علت نظریات جایگاهی استراتژیک در تولید واقعیت و ساخت تمدن دارند و نباید بهسادگی از کنار آنها گذشت، لذا به همین سبب است که تدبر و تحقیقات قرآنی و بهصورت مشخص پایاننامههای قرآنی برای ما اهمیت مییابند، البته گفتنی است در تحقیقات قرآنی، با توجه به تحولات اخیر علم در جهت تحقیقات چندرشتهای و بینرشتهای و فرارشتهای، و نیز با توجه به ماهیت چندبعدی قرآن ما نیز باید بهسمت تحقیقات چندرشتهای و بینرشتهای برویم.
انتهای پیام/