به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، هفته گذشته بود که اولین حراج مجازی سازمان اموال تملیکی برگزار شد. در این حراج از روز شنبه 11 دی ماه امکان مشاهده کالاها فراهم شد و متقاضیان میتوانستند برای بازدید حضوری نیز به انبار سازمان اموال تملیکی استان تهران مراجعه کنند.
در نهایت روز چهارشنبه 15 دی ماه حراج نهایی برگزار شد و کالاها به بالاترین پیشنهادات ارائه شده فروش رفت. در این حراج که به صورت آزمایشی برگزار شد تنها تعداد محدودی کالا در 10 پارتی(دسته کالا) به حراج گذاشته شد اما این انتظار وجود دارد تا در حراجهای بعدی با افزایش تعداد کالاها، آشنایی بیشتر مردم با سامانه(همراه با اطلاع رسانی صحیح) و همچنین افزایش استانهای مشارکت کننده در آن، تعداد مشارکتکنندگان نیز افزایش یابد.
گفتنی است، یکی از مسائل اساسی که حراج مجازی آن را به روشنی نشان داد ضعف شفافیت حراجهای حضوری به نسبت حراج مجازی است. این موضوع مستقیما متوجه سازمان اموال تملیکی نیز میشود. حال این سوال مطرح میشود که چرا تا به الان آمارهای روشنی از حراجها و پیشنهادات مطرح شده منتشر نشده بود؟
حتی در خصوص حراج غیرحضوری نیز جدول مربوط به قیمت کارشناسی و قیمت نهایی پیشنهاد شده توسط خریداران نه از جانب روابط عمومی سازمان اموال تملیکی بلکه توسط رسانهها انعکاس یافت. این مسئله بود که عدم شفافیت و ضعف سازمان اموال تملیکی در اطلاع رسانیهای عمومی را بیش از پیش نمایان کرد. از سوی دیگر بایستی این سطح از شفافیت به حوزه حراجهای حضوری نیز تسری پیدا کند.
این بدین معنا است که حتی اطلاعات اولیه حراجها تا به امروز به صورت شفاف اعلام نشده است. این در حالی است که در راستای تحولات انجام شده در وزارت اقتصاد و تغییر رویکرد این وزارتخانه در جهت شفافیت بیشتر در حوزههای مختلف، سازمان اموال تملیکی نیز باید به این سمت حرکت کند.
لازم به ذکر است که در هفته آینده و در 25 دی ماه سومین مرحله از حراج حضوری این سازمان به منظور فروش برخی از اموال در اختیار این سازمان صورت خواهد گرفت و امکان بازدید کالاهای مطرح شده از 20 تا 23 دی ماه فراهم خواهد شد. این انتظار وجود دارد تا در این حراج و سایر حراجها و مزایدهها، اطلاعات از انواع کالاها تا قیمتهای پیشنهادی به شکلی شفاف در اختیار عموم مردم قرار گیرد و این سازمان در جهت شفافیت بیشتر گام بردارد.
انتهای پیام/