جزئیات طرح اقتصادی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره غزه و شروط موفقیت آن از نظر تحلیلگران

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف طرح اقتصادی پیشنهادی وی درباره غزه، تبدیل ساکنان این شهر، مصر و جامعه بین‌المللی به عواملی برای فشار بر حماس جهت ممانعت از افزایش قدرت نظامی آن و انجام عملیات علیه اسرائیل است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سخنرانی در مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی وابسته به دانشگاه تل‌آویو گفت: هدف از این طرح درباره غزه (اقتصاد در مقابل امنیت) ایجاد ثبات در دو طرف مرزها از نظر امنیتی، اقتصادی و سیاسی است.

وی گفت: جامعه بین المللی و ساکنان غزه باید بدانند که اقدامات "تروریستی" حماس مانعی بین آن‌ها و بین یک زندگی طبیعی است. طی ماه‌های اخیر با طرف‌های بین المللی زیادی از جمله مصر و آمریکا و اتحادیه اروپا صحبت کردم و همگی آن‌ها معتقدند که راه حلی دیگری وجود ندارد.

کلیات اساسی طرح لاپید که در این نشست اعلام شد، ایجاد روند بازسازی دائم در چند مرحله است.

وی گفت: بازسازی غزه در دراز مدت ساکنان غزه، مصر و جامعه بین‌المللی را به عواملی برای فشار بر حماس برای ممانعت از افزایش قدرت نظامیان و انجام عملیات علیه اسرائیل تبدیل می‌کند.

پژوهشگران این مرکز هفت شرط را برای موفقیت طرح لاپید مشخص کردند که شامل توقف روند تجهیز حماس به سلاح همراه با تعهد درباره آرامش امنیتی، تعمیق تعهدات بین المللی و منطقه‌ای و دریافت کمک‌های داوطلبانه و سرمایه گذاری‌ها و ایجاد مکانیسم بین المللی فعال برای اداره طرح بازسازی و نظارت بر عدم ورود منابع برای افزایش قدرت حماس و گروه‌های دیگر است.

این پژوهشگران اعلام کردند: شرط سوم عدم تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین و تقویت سیطره آن بر مناطق کرانه باختری و ایجاد پوشش سیاسی و گسترده برای شروع ضروری ورود تشکیلات خودگردان فلسطین به بازسازی غزه است.

شرط چهارم این است که اقتصاد غزه از داخل تقویت شود. شرط پنجم آمادگی مصر برای ورود به این پروژه به عنوان یک طرف مهم است که از نتایج اقتصادی و سیاسی آن استفاده می‌کند و عاملی برای پیوستن کشورهای عربی دیگر به این طرح است.

شرط ششم نیز ممانعت از به رسمیت شناختن حماس از سوی جامعه بین‌المللی است "چراکه به جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین آسیب می‌زند." و در نهایت شرط آخر نیز این است که شکست طرح به وخامت اوضاع امنیتی و انسانی در غزه منجر نشود.

گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل در این نشست تاکید کرد، اسرائیل باید با مصر به عنوان یک شریک کامل در حل بحران تعامل کند نه صرفاً به عنوان یک میانجیگر. آنچه که به منافع اسرائیل لطمه می‌زند تقویت قدرت حماس و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین است. مصر یک میانجیگر نیست بلکه شریک رخدادها است. مصری‌ها خواهان یک معامله کامل و حمایت آمریکا و اموال و سرمایه گذاری‌ها و آب‌ها هستند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.