زلنسکی: ناتو درباره عضویت اوکراین اتفاق نظر ندارد

رئیس جمهوری اوکراین امروز (پنج‌شنبه) تاکید کرد، هیچ اتفاق نظری در بین کشورهای ناتو درباره عضویت اوکراین در این ائتلاف و همچنین کمک نظامی به کی‌یف وجود ندارد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: هیچ تصمیم متفق‌القولی در بین ۳۰ کشور عضو ناتو درباره پیوستن اوکراین به این ائتلاف و همچنین ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف وجود ندارد؛ اما ما دائما در این خصوص مذاکره می‌کنیم و مطمئنا به یک اتفاق نظر خواهیم رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: اوکراین یک روند گفت‌وگو با شرکایش در منطقه دریای سیاه را برای افزایش تعداد مانورها آغاز کرده است.  

زلنسکی افزود: ما مذاکرات با شرکایمان در دریای سیاه را به منظور تقویت امنیت در این منطقه از طریق افزایش تعداد مانورها آغاز کرده‌ایم.

استولتنبرگ نیز گفت: انتظار دارم مفهوم جدید ناتو اهمیت شرکا از جمله اوکراین و حق آنها برای پیوستن به این ائتلاف را تایید کند.

وی افزود: ما به تازگی تهیه پیش‌نویس یک مفهوم جدید را آغاز کرده‌ایم و به همین خاطر صحبت درباره محتوای آن کمی زود است؛ اما قویا باور دارم که متن نهایی منعکس‌کننده اهمیت شرکایمان از جمله اوکراین خواهد بود.

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: ما همچنین انتظار داریم که متحدان به طور شفاف به این اصل که هر کشور مستقل خودش مسیرش را انتخاب می‌کند، متعهد شوند و بر همین اساس اوکراین حق دارد تا مسیر خود را انتخاب کند و تصمیم بگیرد چه نوع برنامه‌ریزی و تدابیر امنیتی می‌خواهد داشته باشد.

این مفهوم جدید قرار است تابستان سال آینده تصویب شود.

دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد که علی‌رغم فشارهای بین‌المللی، بسیج نظامی تحریک‌آمیز روسیه ادامه دارد.

وی افزود: ما هیچ نشانه‌ای از توقف یا کاهش این بسیج نظامی نمی‌بینیم. بلکه برعکس، این بسیج نظامی ادامه دارد. در جریان دیدار با زلنسکی ما درباره بسیج نظامی روسیه در داخل و پیرامون اوکراین صحبت کردیم که شامل ده‌ها هزار نیرو، تانک، توپخانه، واحدهای زرهی، پهپاد و سیستم‌های جنگی الکترونیکی می‌باشد.

استولتنبرگ تصریح کرد: این بسیج نظامی قابل توجه هیچ توجیهی ندارد. این اقدام تحریک‌آمیز است و امنیت در اروپا را متزلزل می‌سازد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.