جمهوری اسلامی ایران باید داعیه‌دار حقوق بین‌المللی مقاومت مطرح باشد

به گزارش خبرنگار قضائی پایگاه خبری خبرآنی؛ نخستین نشست ملی مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی با عنوان "رویداد حقوقی قیام" پیش از ظهر امروز با حضور جامعه دانشگاهی، تشکل‌های مردمی و مقامات قضائی با هدف افزایش مسئولیت اجتماعی حقوقدانان، برگزار شد. هیبت‌الله نژندی‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود در این نشست درباره ضرورت بحث در خصوص مقاومت حقوقی در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: مقاومت حقوقی در تاریخ کشور ما از منظر مذهبی و ملی از صدر اسلام تا کنون وجود داشته و نمونه متأخر آن شهدای هسته‌ای و شهدای جبهه مقابله با تروریسم هستند.

وی افزود: در قرآن تلاش برای برتری و پیروزی بر قوم کافر آمده است که مبانی مقاومت در آن است. در بحث ملی هم در شاهنامه به مقاومت اشاره شده است.

نژندی‌منش با بیان اینکه در تعریف حقوقی، مقاومت مشروع در مقابله با استثمارگری است، افزود: هم‌اکنون نظمی داریم که دارای اقتضائات خودش است اما با آرمان‌ها و ارزش‌ها و اهداف ما همخوان نیستند. از صدر اسلام یا در زندگی انبیا، شاهد بر هم زدن وضع موجود و تغییر آن به مسیر درست به‌عنوان مهم‌ترین نماد مقاومت هستیم.

وی تأکید کرد: در بحث حقوق مقاومت، مجموعه اصول و قواعد توافق شده میان ملت‌ها بر مبنای اصول مشترک برای مقابله با بی‌عدالتی و استثمار است. حقوق مقاومتی نباید به ایران محدود شود. باید نگاه فرامنطقه‌ای داشته باشیم و انسان‌ها و افرادی که به دنبال آرمان‌های مشترک با ما هستند ولو اگر دور از ما باشند، باید آنها را گرد‌آوری کنیم که بتوانیم صحبت از حقوق بین‌المللی داشته باشیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی باید به عنوان داعیه‌دار حقوق بین‌المللی مقاومت مطرح باشد و در دانشگاه‌های خود و کشورهای هدف و سازمان‌های بین‌المللی این ادبیات را به عنوان کنشگری ترویج کند.

نژمدی‌منش در ادامه درباره ضرورت‌های حضور در خصوص حقوق مقاومت، گفت: در مقدمه قانون اساسی آرمان‌ها و ارزش‌های خوبی برای بشریت پیش‌بینی شده است که از باب ارتباط با اسلام، فراگیری دارد. نمونه‌های این آرمان‌ها مبارزه با قدرت‌های بزرگ، تسلیم نشدن در مقابل قدرت‌های بزرگ و شرور، ایجاد وحدت میان کشورها و موجودیت‌ها برای نیل به استقلال و عدالت و خود بودن، تغییر نظام ناعادلانه و غیردموکراتیک موجود، پایان دادن به هرگونه استعمار و استثمار، مطالبه حقوق از دست رفته و پایمال شده، یافتن دغدغه‌های و مواضع مشترک و ... است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: راهکارهای تحقق این آرمان‌ها، توسعه محور مقاومت به صورت فرامنطقه‌ای، فعال شدن دانشگاه‌ها و سمن‌ها است و اینکه توسط دولت، اهداف خود را در سازمان‌های بین‌المللی ذیربط با کشورهای همسو دنبال کنیم و همکاری‌های حقوقی با دیگر کشورها برای یافتن راهکارهای پیشینی و پسینی برای احقاق حق بین‌المللی خود داشته باشیم.

گفتنی است؛ رضا خشنودی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، سید احمد حبیب‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر مؤسسه توسعه حقوق فقرزدایی، رسول قهرمانی، استاد دانشگاه و کارشناس جرائم اقتصادی و اسماعیل آجرلو، مدرس دانشگاه و معاون مرکز وکلای قوه قضائیه (با عنوان: آسیب‌شناسی و بازخوانی ظرفیت‌های استیفای حقوق عامه)، سید مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (با عنوان: حقوق عامه در نظام آموزشی) و محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی و پژوهشگر اقتصاد کلان (با عنوان: حقوق عامه در نظام بانکی) دیگر سخنرانان این نشست بودند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.