فلسطین بازخواست جهانی مسئولان اسرائیلی بابت اقداماتشان را خواستار شد

وزارت خارجه فلسطین خواستار آن شد هر مسؤول اسرائیلی که مانع از ساخت‌وساز در مناطق "ج" در کرانه باختری می‌شود، مشمول قوانین بین‌المللی و بازخواست شود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت خارجه فلسطین در واکنش به اظهارات اخیر آیلت شاکید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست هر مسؤول اسرائیلی که مانع از ساخت‌وساز فلسطینی‌ها در مناطق "ج" در کرانه باختری می‌شود، مشمول قوانین بین‌المللی شود.

شاکید روز دوشنبه در کنفرانسی درباره ساخت‌وساز فلسطینی‌ها در مناطق "ج"، یکی از مناطق کرانه باختری که ۶۱ درصد از مساحت آن را تشکیل می‌دهد، گفت که کابینه‌اش به حمایت از این مناطق در برابر گسترش حضور فلسطینی‌ها و نیز توسعه شهرک‌سازی‌ها متعهد است.

شاکید افزود: با نگرانی کنترل فلسطینی‌ها بر مناطق "ج" را دنبال می‌کنم، بنی گانتس (وزیر جنگ این رژیم) به من اعلام کرد که قصد دارد به شدت با ساخت‌وسازهای "غیرقانونی" مقابله کند.

دیوید الحیانی، رئیس شورای شهرک‌سازی در کرانه باختری نیز در این کنفرانس تخریب ۹۵ هزار خانه متعلق به فلسطینی‌ها را که در چند سال گذشته در مناطق "ج" ساخته شدند، خواستار شد.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه خود تاکید کرد: این موضعگیری شاکید چهره واقعی اسرائیل و سیاست‌های استعماری، توسعه‌طلبانه و ضد صلح آن و نیز میزان هماهنگی میان گروه‌های شهرک‌نشین و دولت رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود تل‌آویو را مسؤول کامل و مستقیم موضعگیری‌های  ضد صلح و در حمایت از شهرک‌سازی‌ها و نتایج و پیامدهای فاجعه‌بار آن برای امنیت و ثبات منطقه و نیز اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده جهت ایجاد افقی سیاسی برای اتمام این درگیری دانست.

همچنین در این بیانیه تاکید شد: اقدامات اسرائیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی هستند که طبق آنها انتقال شهروندان اسرائیلی به خانه‌های مسکونی واقع در اراضی اشغالی به وضوح منع شده و احداث زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی برای شهرک‌نشین‌ها در اراضی اشغالی جرم تلقی شده است.

وزارت خارجه فلسطین در ادامه تاکید کرد: قوانین بین‌المللی اسرائیل را ملزم می‌کند به عنوان طرف اشغالگر تمامی نیازهای شهروندان تحت اشغال از جمله آزادی عمل آنها برای احداث ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و خانه‌ها در هر بخشی از سرزمین‌شان را فراهم کند اما اسرائیل با این مساله مخالفت می‌کند.

این وزارتخانه در ادامه از سازمان ملل و نههادهای وابسته به آن و دیوان کیفری بین‌الملل خواست هر مسؤول اسرائیلی که این قانون را نقض کرده و با حمایت از شهرک‌سازی‌ها قانون را زیر پا گذاشته و یا مانع ساخت‌وساز فلسطینی‌ها در هر یک از مناطق فلسطینی از جمله قدس و مناطق "ج" می‌شود، محاکمه کند.

طبق آمار دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل، در مناطق "ج" حدود ۱۵۰ هزار فلسطینی و بیش از ۳۵۰ هزار شهرک‌نشین ساکن هستند.

کرانه باختری و شهرک‌های واقع در شرق قدس در توافقنامه صلح اسلو که سال ۱۹۹۳ میان رژیم صهیونیستی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین امضا شد، به سه منطقه تقسیم می‌شود، مناطق "أ" تحت کنترل کامل فلسطین بوده و مناطق  "ب" از نظر اداری تحت کنترل فلسطین و از نظر امنیتی تحت کنترل اسرائیل بوده و مناطق "ج" نیز تحت کنترل امنیتی و اداری اسرائیل هستند.

فلسطینی‌ها همواره از دشواری کسب مجوز ساخت‌وساز در مناطق "ج" و شروط سختی که رژیم صهیونیستی تعیین کرده، شکایت دارند.

بلدوزرهای اسرائیلی به تازگی یک ساختمان مسکونی دو طبقه با ۲۰ سکنه در محله الطور و اقع در شرق قدس را به بهانه نداشتن مجوز تخریب کردند.

فادی الهدمی، وزیر امور قدس در تشکیلات خودگردان فلسطین در این خصوص گفت: هیچ روزی بدون تخریب یا تخلیه خانه‌های فلسطینی‌ها و یا اعلام طرح‌های توسعه شهرک‌های موجودو یا احداث شهرک‌های جدید در شهر قدس نمی‌گذرد. مقامات اسرائیلی نیز این روزها بر تعداد حکم‌های تخریب افزوده‌اند تا شهر را از ساکنان اصلی‌اش خالی کنند، همزمان طرح‌های شهرک‌سازی با هدف اسکان شهرک‌نشین‌ها افزایش داشته‌اند.

الهدمی در ادامه تل‌آویو را به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و موضعگیری‌های بین‌المللی ضد شهرک‌سازی متهم کرده و گفت: آنچه این روزها در قدس اتفاق می‌افتد، به منزله سنجشی برای جامعه جهانی درمورد موضعگیری‌هایش نسبت به اقدامات روزانه اسرائیلی‌ها در حق ساکنان قدس است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.