ادامه اعتراضات اردنی‌ها علیه توافق نامه آبی با رژیم صهیونیستی

صدها اردنی در سومین جمعه پیاپی علیه توافقنامه امضا شده در نوامبر گذشته تبادل آب و برق با رژیم صهیونیستی و امارات به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، صدها اردنی در راهپیمایی که به دعوت گروه‌های مردمی، حزبی و صنفی اردن از مقابل مسجد «الحسینی» در امان، پایتخت این کشور آغاز شده و تا میدان «النخیل» ادامه داشت، شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان مخالفت خود را با توافقنامه‌های عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی اعلام کرده و با سر دادن شعارهایی لغو توافقنامه تبادل آبی گازی با این رژیم را خواستار شدند.

در حاشیه این راهپیمایی، همام سعید، ناظر کل سابق گروه اخوان المسلمین اظهار کرد: این توافقنامه یک توافقنامه ننگین و به منزله اشغالگری است چرا که هدف از آن تبدیل منطقه‌ای بیابانی به یک مزرعه تولید انرژی خورشیدی و در ادامه احداث یک شهرک در خاک اردن است و به همین دلیل ما مخالف این توافقنامه هستیم.

مراد العضایله، دبیرکل حزب جبهه کار اسلامی نیز اظهار کرد: این توافقنامه حاکمیت اردن و موسسه‌های اصلی آن را به رژیم صهیونیستی متعهد می‌کند، به همین دلیل مردم اردن خواستار توقف اجرای این توافقنامه هستند و تنها با لغو توافقنامه یاد شده می توان مردم را آرام کرد.

۲۲ نوامبر گذشته اردن، امارات و رژیم سیاسی توافقنامه‌ای را امضا کردند که هدف از آن آغاز مذاکراتی برای بررسی پروژه مشترک تولید برق و آب بود.

طبق این توافق، اردن با کمک انرژی خورشیدی برای رژیم صهیونیستی برق تولید کرده و در مقابل تل‌آویو آب را برای اردن که با خشکسالی مواجه است، شیرین کرده و تامین می‌کند.

این توافقنامه با خشم گسترده مردم اردن و فراخوان‌ها برای تظاهرات اعتراضی علیه‌ آن مواجه شد.

اما وزارت آب اردن اعلام کرد این توافق به معنای آغاز بررسی پروژه‌های مفیدی در سال آتی است که  از این طریق اردن می‌تواند سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برای خود فراهم کند.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد: این توافقنامه یک توافق فنی و یا حقوقی نبوده و بدون آن امکان فراهم کردن این حجم آب برای مردم وجود نخواهد داشت.

اردن علاوه بر آن حجم تعیین شده در توافقنامه صلح امضا شده با تل‌آویو در سال ۱۹۹۴، اواسط اکتبر گذشته توافقنامه‌ای را برای خرید ۵۰ میلیون متر مکعب آب با رژیم صهیونیستی امضا کرد.

طبق شاخص جهانی آب، اردن دومین کشور کم آب جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.