علاقه مندی برای ‌ورود به پارکهای فناوری کاهش یافته است

به گزارش خبرآنی به نقل از وزارت علوم، علی خیرالدین در بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت و دیدار با رئیس این پژوهشگاه گفت: راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در دستور کار وزارت علوم است و با ایجاد آن، شناسایی نیازهای جامعه در هر بخش باید در اولویت کاری قرار گیرد و این سامانه می‌تواند با ثبت و برطرف کردن این نیازها از سوی مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و صنعت گام مؤثری را در پیشبرد اهداف جامعه بردارد.

وی افزود: می‌توان طرح ملی میزبانی را که در پژوهشگاه صنعت انجام می‌شود در راستای این سامانه دانست که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با انجام پایان‌نامه و یا رساله‌های خود مشکلات و نیازهای صنعت را برطرف می‌کنند، از سوی دیگر این طرح که توسط پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شده است می‌تواند با کارآفرینی و اشتغال‌زایی الگویی برای دیگر مراکز پژوهشی و سازمان‌ها شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در این بازدید بر گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: چنانچه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا دانشجویان در قالب موضوعات صنعتی و نیاز محور باشد، طبیعتاً حضور مجموعه‌ای نظیر پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند بستر مناسبی را برای پیشبرد اهداف دانشجویان فراهم کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد واحدهای علاقه‌مند برای ورود به حوزه فعالیت پارک‌های علم و فناوری و یا مراکز رشد کاهش یافته است و این امر نشان از آن دارد که ما در خلق فناوری و نوآوری به خوبی عمل نکرده‌ایم.

وی یکی از راه‌های خلق فناوری را توسعه مراکز کارآفرینی دانست و گفت: تعامل میان دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید گسترش یابد؛ از این رو در جلسه‌ای که با مدیران پژوهشگاه برگزار کردیم، بر این موضوع مهم، تاکید و مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف توسعه همکاری‌های مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری میان طرفین منعقد شود.

خیرالدین به توانمندسازی دانشجویان در طول تحصیل نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه دانشجویان در زمان تحصیل آماده بازار کار نمی‌شوند و صرفاً مطالبی را به صورت تئوری فرا می‌گیرند که نمی‌توانند از آن‌ها به صورت عملیاتی استفاده کنند، بنابراین ایجاد مراکز نوآوری در پژوهشگاه و یا راه‌اندازی طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌تواند در رشد و ارتقای دانشجویان بسیار مثمر ثمر واقع شود.

جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست مشترک به جایگاه پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: این مجموعه یک پژوهشگاه وابسته به وزارت نفت است که می‌توان آن را در جوار صنعت دانست. بر همین اساس در برنامه‌ریزی‌های اولیه به دنبال آن بودیم که جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت را در زنجیره ایده تا بازار مشخص کنیم و نشان دهیم که این مجموعه در میان TRLهای ۹‌گانه در چه بخشی جانمایی می‌شود.

وی در همین راستا تصریح کرد: به منظور جانمایی پژوهشگاه در زنجیره علم تا بازار مطالعات گسترده‌ای در خصوص فعالیت‌های پژوهشگاه‌های مشابه در سطح دنیا در این مجموعه انجام شد و در نهایت مشخص شد که پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یک سازمان پژوهش و فناوری در TRL های ۴ تا ۷ جانمایی می‌شود.

توفیقی تغییر در مدل کسب و کار پژوهشگاه را از نتایج جانمایی پژوهشگاه در TRLهای موجود دانست و افزود: علی‌رغم آن‌که پژوهشگاهی وابسته به صنعت نفت هستیم، ولی باید در بازار فناوری نیز رقابت کنیم؛ از این‌رو در مدل کسب و کار جدید، یک شبکه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای TRLهای ۱ تا ۴ را ایجاد کردیم و همچنین شبکه همکاری دیگری را با شرکت‌های بخش خصوصی و توسعه‌دهندگان تکنولوژی برای TRL های ۸ و ۹ فراهم کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سوی پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: درهای پژوهشگاه را به روی ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها باز کرده‌ایم تا دانشجویان و دانشگاهیان بتوانند در TRL های ۱ تا ۴ در این مجموعه به فعالیت‌های خود ادامه دهند و در این راستا دانشجویان می‌توانند از امکانات آزمایشگاهی و پتانسیل موجود در پژوهشگاه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در راستای طرح میزبانی از دانشجویان، صدها موضوع پژوهشی مورد نیاز صنعت در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند و به نتایج مثبتی دست یابند.

به گزارش مهر، طرح میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت از دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه‌های کشور که به پیشنهاد و حمایت وزیر نفت ارائه شد، همسو با اجرای سیاست همکاری بین مراکز دانشگاهی و صنعت نفت کشور و با هدف باز کردن درهای پژوهشگاه به روی محققان و جامعه علمی کشور در مرحله اجرا قرار گرفت. اجرای این طرح امکان بهره گیری از ظرفیت‌های سخت افزاری، دانشی، کارگاهی، آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نفت را به منظور خدمت‌رسانی به بدنه علمی کشور از طریق پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم می‌کند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.