به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از سازمان فضای مجازی سراج، چهل و پنجمین شماره مجله هفتگی «سایبرنما» که توسط مرکز تحقیقات و آیندهپژوهی سازمان فضای مجازی سراج منتشر شده است، با معرفی آخرین و مهمترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آنها در آینده بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا میکند.
مجله این هفته سایبرنما به معرفی نسل آینده بازیهای ویدئویی مبتنی بر بلاکچین پرداخته است. در ادامه به طراحی پلتفرم تشخیص ناهنجاری در اینترنت اشیا توسط یک شرکت اسرائیلی، تحویل کالا با پهپاد توسط شرکت والمارت، ممنوعیت صادرات تکنولوژیهای کوانتوم به هشت شرکت چینی و حرکت پروژه «رباتهای روزمره» شرکت آلفابت از وضعیت آزمایشگاهی به سوی تجاریسازی اشاره شده است.
متن کامل این مجله به شرح زیر است:
۱. آیا بلاکچین و NFT آینده بازیهای ویدئویی هستند؟
تا امروز شما برای بازیکردن یک بازی باید پول پرداخت میکردید و آن بازی را به عنوان یک «محصول سرگرمکننده» میخریدید. بازیکردن مانند هزینهکردن برای اوقات فراغت در یک سفر تفریحی بود. اما به نظر میرسد که مسیر آینده بازیهای ویدئویی به همین ترتیب پیش نخواهد رفت.
بازیها آنقدر زیاد شدهاند که شاید آنها برای «خریدِ زمانِ شما» باید به شما پول پرداخت کنند. بلاکچین در بازیهای ویدئویی سابقه کمی ندارد اما محققان بر این باور هستند که آینده اقتصاد صنعت بازی (به خصوص از آن جهت که بازیهای ویدئویی پیشدرآمدی بر تمدنی سایبری هستند) به زودی متحول خواهد شد. بازیکردن چیزی جدا و متفاوت (به عنوان اوقات فراغت یا سرگرمی) از زندگی عادی نخواهد بود و «کارکردن» در بازیهای ویدئویی معنادار میشود. این پیشبینیها در حالی است که برخی شرکتهای بزرگ در مدیریت صنعت بازیهای ویدئویی (مانند اپل، گوگل و valve) در مقابل این روند مقاومت کردهاند و اجازه توزیع بازیهای مبتنی بر بلاکچین را نمیدهند. باید منتظر ماند و دید که «نبرد بر سر صنعت بازیهای ویدئویی» چه زمانی رسماً آغاز میشود.
۲. یک شرکت اسرائیلی پلتفرم تشخیص ناهنجاری در اینترنت اشیا را ایجاد کرده است
در آینده پیش رو همه چیز به اینترنت متصل خواهند بود. این یعنی هر وسیلهای مانند میز، کتاب، یخچال، دیوار، پارکتها یا حتی سنگفرشهای خیابان نیز به یک شبکه امن یا شبکه جهانی متصل خواهند بود. این آینده با تمام امکانات جدیدی که برای زندگیکردن به ارمغان میآورد یک «معضل بزرگ امنیتی» هم است: اینکه دادهها دست کیست، چه کسی به آنها دسترسی دارد و چگونه میتوان از این دادهها استفاده کرد؟ کسی که بتواند زودتر پروتکلهای امنیتی پایداری را برای چنین جهانی طراحی کند، برنده آینده اطلاعات و امنیت خواهد بود.
در همین زمین بازی است که یک شرکت اسرائیلی پلتفرمی را طراحی کرده تا بتواند با استفاده از هوش مصنوعی حجم عظیمی از اشیا متصل به اینترنت را رصد کرده و با محاسبات ریاضی احتمالات ناهنجاری در این شبکه عظیم را پیشبینی و مرتفع سازد. مدیریت امنیتی این حجم عظیم اشیا اینترنتی و دادههای تولید شده توسط آنها میتواند معیار «قدرت و قوت در فضای مجازی آینده» را تعیین کند.
۳. والمارت تحویل کالا با پهپاد را آغاز کرد
دو هفته پیش بود که از ابرخردهفروش آمریکایی یعنی شرکت والمارت و طرحهای آرمانی این شرکت برای هوشمندسازی لجستیک این شرکت صحبت کردیم. چندی نگذشت که خبری دیگر از این شرکت منتشر شد: انتقال بستههای خرید با استفاده از پهپادها. مشتریان این شرکت میتوانند برخی اقلام کوچک و سبک مانند پوشک، تن ماهی، بشقابهای کاغذی و … را با استفاده از دلیوری پهپادی تحویل بگیرند.
والمارت پیش از این نیز اعلام کرده بود که برنامه مفصلی برای پیادهسازی دلیوری پهپادی را پیادهسازی خواهد کرد اما فعلاً به دلیل محدودیتهای قانونی در پرواز پهپادی منطقههای تحت پوشش این نوع از تحویل کالا بسیار محدود است.
به نظر میآید تکنولوژی تحویل هوشمند و خودکار پهپادی در سراسر جهان به اندازهی کافی پیشرفت کرده است اما رگولاتوری و قانونگذاری برای پرواز حجم کثیری از پهپادهای حامل احتمالاً تا سالها زمان ببرد. خوب است که رگولاتورهای ایرانی نیز از همین اکنون به فکر طراحی قواعد پرواز پهپادهای خودران در فضای شهری باشند.
۴. آمریکا صادرات کوانتومی به ۸ شرکت چینی را ممنوع کرد
نبرد سرد تکنولوژیک میان چین و ایالات متحده ابعاد گوناگونی دارد. یک سر این رقابت مربوط به تلاش هر دوی این کشورها برای اختراع تکنولوژیهای قویتر نسبت به دیگری است و سر دیگر، تلاش هر دو برای تخریب پروژهها یا جلوگیری از پیشرفت آن دیگری است. به نظر میآید ایالات متحده در زمینه دوم رفتاری پرخاشگرانهتر نسبت به چین دارد.
این کشور چند ماه پیش قانونی را وضع کرد که به موجب آن هیچ شرکت چینی نمیتواند بدون حق فسخ یک طرفه طرفِ آمریکایی در هیچکدام از برنامههای تولید ایالات متحده شراکت کند. هفته گذشته اعلام شد که IBM قویترین کامپیوتر کوانتومی جهان را ساخته است و حال وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرده است که صادرات تکنولوژیهای کوانتوم به هشت شرکت چینی به طور کلی ممنوع است. علت اتخاذ این تصمیم توانایی تکنولوژیهای کوانتوم برای رخنهی امنیتی به سیستمهای نظامی اعلام شده است و در بیانیهی این وزارتخانه بر این مسئله تاکید شده است که ایالات متحده به دنبال رمزنگاریهای پستکوانتومی بر روی سیستمهای نظامی خود است.
۵. رباتهای روزمره آلفابت از آزمایشگاه خارج میشوند
امروزه رباتها در صنایع سنگین (مانند تولید خودرو) به طور گسترده استفاده میشوند اما ما آنها را کمتر پیرامون خودمان و در زندگی روزمرهمان دیدهایم. تصور ما از رباتهای امروزی ماشینهای غولپیکری است که بازوهای بزرگی دارند و در حال جوشکاری هستند اما فیلمهای سینمایی به خوبی ما را با نوع دیگری از روباتهایی که میتوانند در خانههایمان حضور داشته باشند نیز آشنا کرده است.
شرکتهای مختلفی مانند تویوتا یا سامسونگ پیش از این رباتهای خدمتکار یا رباتهای آشپز را معرفی کردهاند اما این بار یک نام بزرگ یعنی گوگل به میدان آمده است. بنا بر اعلامیه شرکت آلفابت پروژه «رباتهای روزمره» از وضعیت تحقیقاتی و آزمایشگاهی خودش خارج شده است و اکنون به عنوان یک شرکت اقماری به سوی تجاریسازی قدم برمیدارد. این رباتها که از تکنولوژی یادگیری ماشینی استفاده میکنند میتواند محیط پیرامونی خود را بفهمند و به دیگران در کارهای روزمرهشان مانند آشپزی، تمیزکاری، نوشتن نامه و … کمک کنند. پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۳۵ چیزی در حدود ۴۰ درصد جامعهی بشری به چنین رباتهایی دسترسی داشته باشند.