چرا قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود؟/ مسئولیت کارگروه به شهردار تهران سپرده شود

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، درباره ترک فعل‌ دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک، اظهار کرد: این مسئله در جلسات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و ورود دادستانی یا سازمان بازرسی به این موضوع می‌تواند به مسئولان فشاری در پیگیری وظایف تعیین شده وارد کند.

وی با اشاره به اینکه ورود این دستگاه‌ها به تنهایی نمی‌تواند حل کننده موضوع باشد، ادامه داد: در عین حال که ورود دادستانی یا سازمان بازرسی نکته مثبتی محسوب می‌شود اما یکی از دلایل اجرایی نشدن قانون مذکور این است که برای کارگروه آن، یک دبیر تعیین شده است در حالی که دبیر قدرت اجرایی و مسئولیت بازرسی ندارد بنابراین نخستین گامی که باید برداشته شود این است که باید مسئولی با اختیارات لازم و قدرتمند برای این امر تعیین شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عقیده بنده در شهر تهران باید مسئولیت کارگروه و اجرای قانون با شهردار باشد زیرا تعیین هر فردی غیر از شهردار نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. در دوره چهارم مدیریت شهری نیز طرحی تهیه و به وزارت کشور اعلام کردیم که مسئولیت این امر به شهرداری تهران داده شود اما به سرانجام نرسید.

وی افزود: دومین مسئله‌ای که در اجرای این قانون باید مورد توجه قرار گیرد این است که علت بیش از 80 درصد آلودگی هوا منابع متحرک از جمله اتوبوس‌، خودروی سواری و موتورسیکلت‌ است بنابراین ضمن افزایش کیفیت تولید آنها باید دستگاه‌های موجود به فیلتر دوده مجهز شوند، دستگاه‌های فرسوده جمع‌آوری و در صورت امکان اورهال آنها در دستور کار قرارگیرد.

شاکری با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس‌های شهر تهران طی 4 سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است،‌ اظهار کرد: مدیریت شهری باید تمام توان خود را برای افزایش ظرفیت اتوبوسرانی، تأمین 1600 واگن مورد نیاز شهر تهران و تکمیل خطوط مترو به کار گیرد.

وی درباره معاینه فنی خودروها نیز گفت: خودروهایی که در تهران تردد دارند باید موظف به اخذ معاینه فنی از مراکز شهر تهران شوند تا بتوان از صحت و دقت معاینه صورت گرفته خودروها، مطمئن شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، اظهار کرد: به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از راکبان موتورسیکلت‌ها از این وسیله برای امرار معاش استفاده می‌کنند و امکان رصد کردن موتورها وجود ندارد، اعمال قانون و جریمه آنها به دلیل نداشتن معاینه فنی فعلا امکانپذیر نیست و بهترین راه حرکت به سوی موتورسیکلت‌های برقی است. ما چاره‌ای جز حرکت به سمت خودروها و موتورسیکلت‌های برقی نداریم البته جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده اما عزم جدی در تحقق و گسترش آن وجود ندارد. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه شهر تهران محروم ترین شهر در بودجه کشور است، همه بر این باور هستند به دلیل اینکه شهر تهران به دلیل پایتخت بودن همه چیز دارد اما اینطور نیست و از سرانه‌های بودجه‌ای محروم است. در مجلس هم هرگاه بحثی درباره تهران می‌شود همه به نفع شهرها و استان‌های دیگر گفت‌وگو می‌کنند در حالی که تهران ام‌القرای جهان اسلام، الگوی همه شهرهاست و همه فعالیت‌های مدیریتی کشور در این شهر انجام می‌شود اما اگر می‌خواهیم اهدافمان محقق شود، شهرداری و دولت باید پای کار باشند و اصلاح بودجه را در بودجه سال آینده آغاز کنیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.