اتحادیه اروپا: وضعیت مرز بلاروس-لهستان، "بحران مهاجرتی" نیست

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هزاران مردمی که در مرز شرقی اتحادیه اروپا گیر افتاده‌اند بیانگر تلاش بلاروس برای بی‌ثبات کردن کشورهای اتحادیه اروپا است تا بحران مهاجرت.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی، به پارلمان اروپایی گفت که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ابراز همبستگی خود را با لهستان، لیتوانی، لتونی نشان می‌دهند؛ کشورهایی که اتحادیه اروپا معتقد است که ضربه‌ای را از سوی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، متحمل می‌شوند. این اتحادیه می‌گوید که لوکاشنکو، بحرانی را "مهندسی" می‌کند تا مهاجرانی را که به بلاروس آمده‌اند، به مرزهای اتحادیه اروپا بفرستد.

فون در لاین افزود: در کل این اتحادیه اروپا است که در حال حاضر به چالش کشیده شده است. این بحران مهاجرت نیست. این تلاش رژیم استبدادی است تا سعی کند همسایه‌های دموکراتیک خود را بی‌ثبات کند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان گفت که ورشو به کاهش تعداد مهاجرانی که به امید ورود به اتحادیه اروپا، به بلاروس سفر می‌کنند، کمک می‌کند و با این حال لهستان و همسایه‌هایش نسبت به بحران مرزی هشدارهایی داده‌اند.

موراویسکی که پس از رهبران مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی در بوداپست صحبت کرد، گفت که لهستان با دولت‌های عراق، ترکیه و ازبکستان صحبت کرده است.

سخنگوی دولت لهستان در توییتی نوشته است که موراویسکی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه امروز (چهارشنبه) دیداری خواهد داشت و یک رسانه لهستانی گزارش کرده است که برنامه‌هایی برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در نظر گرفته شده است. گرچه خبرگزاری رویترز قادر نبوده که فورا دیدار با مرکل و جانسون را تایید کند.

فون در لاین اظهار کرد که اتحادیه اروپا همچنین پاسخی را برای "چالش‌های" به‌وجود آمده توسط لوکاشکنو هماهنگ و تنظیم می‌کند و در این راستا با شرکای خارج از این اتحادیه مثل آمریکا، کانادا و انگلیس مشورت می‌کند.

وی گفت برای جلوگیری از کمک واسطه‌هایی که مهاجران را به بلاروس منتقل می‌کنند، اتحادیه اروپا یک "لیست سیاه" از شرکت‌های مسافرتی که در قاچاق مهاجران دخیل هستند، ایجاد می‌کند.

مارگاریتیس شیناس، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: این بحران مهاجرتی نیست؛ این وضعیت بحران امنیتی است.

براساس اتحادیه اروپا، بیش از ۴۰ هزار مهاجری که تلاش کردند از طریق مرز بلاروس وارد اتحادیه اروپا بشوند، از ورود آن‌ها در سال ۲۰۲۱ جلوگیری شد.

اتحادیه اروپا پس از اینکه لوکاشکنو، رئیس جمهوری بلاروس سرکوبی خشونت آمیز را علیه اعتراضات به انتخابات مجدد مورد مناقشه وی در سال گذشته به راه انداخت، بلاروس را تحریم کرد و بروکسل در اوایل ماه جاری میلادی موافقت کرد که این تحریم‌ها را به خطوط هوایی، آژانس‌های مسافرتی و افرادی که در جابجایی مهاجران دخیل هستند، گسترش دهد.

انتهای پیام

برچسب ها :

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.