درخواست چین برای لغو تحریم‌های یکجانبه افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه افغانستان عنوان کرده که اموال بلوکه شده افغان‌ها باید هرچه زودتر آزاد شوند.

به گزارش خبرآنی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه با اشاره به وضعیت اقتصادی افغانستان در این روزهای سرد سال گفت: زمستان در حال فرا رسیدن است. سلامت مردم افغانستان یکی از نگرانی‌های چین است.

وی با اشاره به اینکه پکن این هفته بیش از ۱۰۰۰ تن کالای بشردوستانه و مایحتاج روزانه به کابل ارسال کرده است، بیان کرد: با این حال افغانستان هم‌اکنون با وضعیت اقتصادی بحرانی مواجه است. جامعه بین‌الملل باید با تقویت همکاری و یکپارچگی به افغانستان کمک برساند و زندگی مردم این کشور را ارتقا ببخشند. تحریم‌های یکجانبه - علی‌الخصوص امول بلوکه شده افغانستان در خارج از کشور - مجازات کاملی برای تمام افغان‌هاست و بحران انسانی در این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

لیجیان ادامه داد: این اموال بلوکه شده به جای آنکه به عنوان ابزار تهدید و اجبار مورد استفاده قرار گیرند، باید هرچه زودتر به صاحبان اصلی خود بازگردانده شوند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: چین به عنوان همسایه و دوست صادق افغانستان، به این کشور برای رسیدن به صلح، بازسازی و توسعه اقتصادی با تمام توان کمک کرده است. چین تاکنون کالاهای بشردوستانه زیادی را به افغانستان فرستاده و به دنبال تصویب کمک‌های بشردوستانه اضطراری به ارزش ۲۰۰ میلیون یوان برای افغانستان است. ما تاکنون بیش از ۳ میلیون واکسن کووید نیز به کابل فرستاده‌ایم. ما به ایفای نقش بزرگ‌تر و سازنده‌تر برای کمک کردن به افغانستان جهت غلبه بر مشکلاتش ادامه خواهیم داد.

روزنامه "گلوبال تایمز" چین گزارش کرد، لیجیان با ابراز نگرانی از وضعیت مردم افغانستان که تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند، گفت: "این تحریم‌ها در حال تنبیه تمامی مردم افغانستان است و بحران انسانی در این کشور را تشدید می‌کند".

وی سپس ادامه داد که تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان می‌بایست لغو شود و دارایی‌های مسدود شده این کشور در خارج از افغانستان باید آزاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی چنین درخواستی را مطرح کرده است که "پیتر مایرر" رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره اوضاع افغانستان اخیراً در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" تصریح کرد که افغانستان به شدت با کمبود نقدینگی مواجه است.

وی توضیح داد: "افغانستان به دلیل تحریم‌ها با کمبود پول نقد مواجه بوده و در حال حاضر برای پرداخت حقوق کارکنان این کشور پول نقد موجود نیست".

رئیس صلیب سرخ همچنین با بیان این‌که اگر خشکسالی روی تولید غذا تأثیر گذاشته و فروپاشی اقتصادی ادامه یابد، افغانستان به سمت بحران انسانی حرکت خواهد کرد، گفت: اما مهمترین بحران در حال حاضر نبود پول نقد برای پرداخت پول کارمندان افغان است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، اقتصاد افغانستان به کمک‌های خارجی وابسته بوده و با فروپاشی دولت گذشته بسیاری از بخش‌های اقتصادی این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد.

از طرف دیگر، "امیرخان متقی" سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز اخیراً به آمریکا و کشورهای اروپایی هشدار داد که تلاش برای تضعیف دولت طالبان از طریق تشدید تحریم‌ها علیه افغانستان بر امنیت جهانی تأثیر منفی خواهد گذاشت و ممکن است باعث ایجاد موجی از مهاجرت شود

به گزارش خبرآنی، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در توییتی تاکید کرده بود واشنگتن سال‌ها این نکته را به طالبان گوشزد می‌کرد که اگر به جای سازش مذاکره‌شده با افغان‌ها به تصرف نظامی قدرت اقدام کنند، بعد کمک‌های انسانی مدنظر جامعه بین‌المللی به این کشور کاملا متکی به کمک اقتصادی متوقف خواهد شد و این اتفاقی است که هم‌اکنون رخ داده است.

 وزارت خارجه دولت موقت طالبان افغانستان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای به واشنگتن یادآوری شده است که بحران انسانی در افغانستان به قبل از رسیدن این گروه به قدرت باز می‌گردد.

عبد القهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که اظهارات توماس وست مبنی بر اینکه افغانستان قبل از ماه اوت هم با یک بحران انسانی مواجه بوده است، یک اعتراف ماندگار است. او افزود: این صحت دارد که مشکلات اقتصادی به دولت جدید به ارث رسیده است. بنابراین همه باید به مسؤولیت‌هایشان برای رسیدگی به این مساله عمل کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.