به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، طبق آمار اعلام شده از سوی نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش با کمبود 176 هزار نیروی انسانی مواجه است؛ البته مسئولان آموزش و پرورش میگویند کمتر کلاس درسی بدون معلم مانده است آن هم با راهکارهایی همچون به تأخیر انداختن بازنشستگی معلمان، افزایش جمعیت کلاسهای درس، استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی، تدریس معاونان مدارس به میزان 6 ساعت در هفته و ...
در بحران کمبود معلم؛ براساس آمار غیررسمی حدود 10 هزار معلم رسمی آموزش و پرورش مأمور به خدمت درمدارس غیردولتی هستند، برای آنکه در مقیاس مشخص شود حضور 10 هزار معلم چه مفهومی دارد میتوان این مثال را مطرح کرد که این تعداد معادل نیمی از ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان است.
گفته میشود، آموزش و پرورش حتی برای برخی مدارس غیردولتی خارج از کشور نیز اقدام به تأمین معلم میکند در حالی که مدارس غیردولتی خارج از کشور از والدین شهریه دریافت میکنند و به تأمین معلم توسط آموزش و پرورش نیازی ندارند!
همچنین 300 نفر از معلمان و مدیران آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری به مجلس رفتهاند و به عنوان مشاور نمایندگان و کارمندان مجلس در حال فعالیت هستند.
حقوق 10 هزار نیروی اعزام شده به مدارس غیردولتی و 300 نیروی اعزام شده به مجلس توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت میشود.
در همین رابطه مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا 300 نفر از مدیران و معلمان آموزش و پرورش در مجلس مشغول به کار هستند به خبرآنی گفت: یک توجیه معمولی این است که هر کدام از نمایندگان مجلس میتوانند 5 نفر از نیروهای دولتی و کارمند پیمانی و رسمی را از دستگاههای دولتی برای مشاوره یا کار در دفتر انتخاب کنند.
وی افزود: احتمال میدهم 300 نفری که میگویید در مجلس مشغول به کار هستند، اینگونه باشد که هر نماینده یک نفر از 5 نفر را معلم انتخاب کرده باشد، این افراد از سوی آموزش و پرورش استخدام شده و به مجلس مأمور میشوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:اگر نمایندهای بخواهد در کار خود موفق باشد مناسب است که مشاوران را از وزارتخانههای مختلف انتخاب کند تا بتواند کارآمدتر فعالیت کند، بسیاری از این افراد در شهرستانها به عنوان مشاور و کارکنان دفتر نمایندگان فعالیت میکنند و الزاماً در مجلس حضور ندارند.
انتهای پیام/