به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، رستم قاسمی با بیان اینکه در بخش حملونقل، شرایط کشور چندان مناسب نیست، اظهار کرد: در حوزه هوایی و ریلی مشکلاتی وجود دارد. بیش از 14 هزار کیلومتر راه آهن داریم ولی عمر ناوگان بالاست و کمترین سن ناوگان ریلی 40 سال است.
وی با اعلام این که نیازمند 1000 لکوموتیو برای تردد در 14 هزار کیلویمتر خط آهن هستیم، افزود: از سوی حدود 360 هزار کامیون در کشور با عمر بالای 24 سال تردد میکنند که در این خصوص نیازمند نوسازی ناوگان هستیم. برای مساله حمل و نقل زمینی و ریلی، دستورکاری در حال تهیه است که ظرف یک ماه آینده در دولت و با مشارکت و توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوسازی در حوزه حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی در کشور شروع می شود. در غیر این صورت این مسیر ما را به سمت کاهش تردد ریلی و حتی مشکلات تردد جاده ای پیش خواهد برد.
وی افزود: کمیته مشترکی تعیین شده که موضوع نوسازی ناوگان ریلی و جادهای را بررسی می کند. با مصوبه ای که در این باره از دولت می گیریم از محل هایی که چندان به بودجه جاری مربوط نمی شود تامین اعتبار و نوسازی میشوند. همجنین موضوع جاده حرم تا حرم به این شکل در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سهم وزارت راه در پروژه قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم تامین شده و تا پایان 1401 این آزادراه در قطعه گرمسار تا سمنان متصل شده و به بهرهبرداری میرسد. برای قطعه سوم (سمنان-مشهد) برنامه ریزی می کنیم تا از سرمایه گذاران استفاده کنیم و با تقسیم آن به چند قطعه سرمایه گذاری، کار را سرعت بدهیم.
به گزارش خبرآنی، در زمان حاضر از حدود 700 دستگاه لکوموتیو شبکه سراسری راهآهن حدود 50 درصد به دلایل مختلف از جمله کمبود قطعه فعال نیست.
انتهای پیام/