به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی ؛ ستار کیانپور در یک گفتوگوی رادیویی ضمن تشریح مسائل و مشکلات صنایع دستی از چرخه تولید تا مصرف به بیان راهکارها و تدابیر لازم جهت اتخاذ به منظور حل مسائل و مشکلات این حوزه پرداخت.
وی با بیان این مطلب که صنایع دستی از ظرفیتهای مهم ایران محسوب میشود اما همواره وجود نگاه غیرکاربردی به این حوزه سبب شده تا به طور کامل نتوان از مزایای این ظرفیت بالقوه در عرصه اقتصادی کشور استفاده کرد، گفت: آنچه را که آمار غیررسمی حکایت میکند این است که گردش مالی صنایع دستی در سال گذشته بالغ بر 533 میلیارد دلار بوده که در این میان سهم ایران از این بازار حدود 56 میلیون دلار برآورد شده است.
کیانپور بیان کرد: این در حالی است که انتظار میرود سهم ایران با دارا بودن یک سوم از ظرفیت صنایع دستی در دنیا از این کیک اقتصادی بیشتر باشد.
به اعتقاد این مقام مسئول، تلاشهای صورت گرفته در راستای برپایی رویدادها و معرفی این حوزه سازنده بوده اما تا زمانی که زیرساختهای لازم برای تولید اصولی و تغییر نگاه به این حوزه با شناخت ریشهها و مشکلات و چارهاندیشی در جهت حل آنها وجود نداشته باشد، اثربخشی لازم را توسط این حوزه در بازار جهانی و حتی داخلی شاهد نخواهیم بود.
رئیس کمیته صنایع دستی اتاق بازرگان ایران، یک تغییر رویه اساسی و اصولی به همراه و تبیین برنامه جامع و کاملی در فرآیند و چرخه تولید تا مصرف را ضروری و لازم دانست.
وی تصریح کرد: به عبارتی باید بازار صنایع دستی از حالت سنتی خارج شده و یک پلتفرم واحد و پویا با در کنار هم قرارگیری اجزای مختلف که همگی مکمل و مؤید یکدیگر هستند، شکل بگیرد.
مدیر خانه خلاقیت و نوآوری صنایع دستی اولین قدم در همین راستا را ایجاد یک مرکز تحقیق و پژوهش صنایع دستی عنوان کرد و اظهار داشت: این مرکز باید محل تجمیع تجارب علمی و عملی هنرمندان و صنعتگران و کسانی که در حوزه صنایع دستی تولید محتوا میکنند، باشد. در واقع به اتاق فکری تبدیل شود که افراد حاضر در آن بصیرت لازم را در تمامی حوزه دارا باشند.
کیانپور دومین گام در این راستا را تشکیل مراکز خلاقیت و نوآوری دانست که اصول شکلگیری این مراکز باید بر پایه باز تعریف حوزه تولید، صادرات، فروش و فرهنگسازی استوار باشد، به عبارتی در همه حوزههای صنایع دستی نیازمند خلاقیت و نوآوری هستیم که این مهم جز از طریق ارائه آموزش توسط شرکتهای تخصصی در این مراکز محقق نخواهد شد.
وی گفت: به این منظور معاونت فناوری ریاست جمهوری پلتفرمی را مبنی بر ایجاد خانههای خلاق و نوآور ایجاد کرده که بر پایه محصول فکر اتاق آر اند دی، تحقیق و پژوهش را تبدیل به برنامه کرده و بر اساس آن چشماندازی را برای آینده محصول ریلگذاری میکند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروزه برخی از رشتههای صنایع دستی، به دست فراموشی سپرده شده است، تأکید کرد: توجه به پرورش نیروی انسانی در جهت احیا و توسعه این رشتهها نیز لازم و ضروری است.
رئیس کمیته صنایع دستی اتاق بازرگان ایران با توجه به این موضوع که جوانان و علاقمندان به این حوزه امکان تجربه 10 یا 15 ساله استاد و شاگردی را ندارند، بیان کرد: بنابراین به جهت تحقق این مهم نیازمند شرکتهای شتابدهنده با رسالت ایجاد آموزش و توانمندی افراد با حضور اساتید و پیشکسوتان هنر به عنوان راهنما جهت انتقال دانش برای حفظ صنایع دستی هستیم.
به اعتقاد کیانپور، تحقق این اهداف در گرو ایجاد اطلس صنایع دستی ایران است، تا با استفاده از آن اطلاعات کافی از وجود ظرفیتهای بالقوه صنایع دستی مخصوص هر منطقه از ایران را شناسایی و در جهت بهبود و توسعه آن اقدامات مقتضی انجام شود.
وی در ادامه استانداردسازی محصولات صنایع دستی را از دیگر نکات کلیدی در این حوزه دانست و گفت: آنچه را که در استانداردسازی محصولات نقشی اساسی ایفا میکند تولید مواد اولیه است که نبود شرکتهای تخصصی در تولید مواد اولیه از دیگر معضلاتی است که باید در راستای رفع آن با ایجاد کارگاههای تخصصی و محصول محور اقدامات لازم صورت پذیرد.
مطابق با صحبتهای این مقام مسئول، از آنجایی که شناخت ذائقه و سلیقه بازار هدف در رونق صادرات محصولات صنایع دستی نقش اساسی و کلیدی را ایفا میکند،بنابراین لازم است کارگاههای تخصصی برای هر بازار هدف مشخص در نظر گرفته شود تا ضمن اعمال سلیقه کشور مورد نظر در تولید محصولات، این امر سبب ایجاد رونق و توسعه صادرات نیز شود.
کیانپور یکی دیگر از اقدامات کمککننده را شناسنامه کردن محصولات دانست که در بهمن ماه سال 99 طرح ملی شناسنامه کردن محصولات صنایع دستی در کاخ نیاوران کلید خورد.
وی تصریح کرد: شناسنامه کردن محصولات امکان رصد و رد گیری صنایع دستی صادر شده به خارج از کشور را فراهم میکند و هم اکنون این طرح به صورت آزمایشی در حال انجام است.
مدیر خانه خلاقیت و نوآوری صنایع دستی معضل بستهبندی محصولات صنایع دستی نیز یکی از موارد مهم برشمرد که متأسفانه تاکنون کیفیت و استاندارد لازم در بستهبندی محصولات را به همراه نداشتهایم.
وی از 6 شرکت تخصصی در مراکز خانههای خلاق که در زمینه بستهبندی محصولات صنایع دستی در حال انجام فرآیندهای مقتضی برای ورود به این عرصه هستند، خبر داد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: در گام بعدی نیازمند تولید محتوا برای فروش و تولید محصولات صنایع دستی هستیم که برای اولین بار تلویزیون تخصصی صنایع دستی و گردشگری راهاندازی شده است و تا کنون 20 فیلم فارسی و انگلیسی از رشتههای مختلف صنایع دستی به صورت آزمایشی و پایلوت در حال فعالیت هستند.
کیانپور فروش محصولات صنایع دستی بزرگترین مشکل در این زمینه دانست و اظهار کرد: به جهت ایجاد بازار فروش مطلوب صنایع دستی نیازمند تأسیس یک شبکه هوشمند برای ایجاد هایپرهای تخصصی صنایع دستی در ایران با کمک دولت هستیم که امکان مشاهده یک جا تمامی محصولات برای عموم فراهم باشد.
وی تصریح کرد:گرچه برای اولین بار هایپر صنایع دستی را به صورت آزمایشی در بهمن 99 راهاندازی شد اما شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار سبب تعطیلی آن شد.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: امروز اگر دولت به دلیل معذوریتها و محدودیتهای خود نتواند در تخصیص اعتبار و منابع به بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی کمک کند این خود بخش خصوصی است که باید با خلاقیت و نوآوری محدودیتها را مرتفع کند.
کیانپور خاطرنشان کرد: نباید همه کاستیها و نواقص را به گردن دولت انداخت؛ چراکه قطعاً بخش خصوصی هم تاکنون قصورهایی در این زمینه داشته و یا حداقل باید بگوییم از تمامی ظرفیتها و تواناییهای بالقوه خود استفاده نکرده است.
انتهای پیام/