تشدید چالش انرژی در زمستان 2021| بحران کمبود برق در چین و گرانی و کمیابی گاز در اروپا

به‌گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، کمبود برق در چین به رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا آسیب رسانده و باعث اختلال بیشتر در زنجیره‌های جهانی عرضه شده است. دراین‌بین، کمبود گاز در اروپا به‌خاطر عدم افزایش عرضه گاز روسیه به این منطقه ادامه دارد.
قیمت زغال‌سنگ، نفت و گاز طی هفته‌های اخیر افزایش داشته و صنایع و مصرف‌کنندگان در مناطق مختلف دنیا از پکن گرفته تا بروکسل را به دردسر انداخته‌است. فشار تورم بالا رفته و روند بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا هم کند شده‌است.
این شرایط رهبران دنیا را تحت فشار قرار داده تا طرح‌های خود برای دور کردن اقتصادهایشان از سوخت‌های فسیلی را اجرایی و برای اجلاس COP26 که در 31 اکتبر آغاز می‌شود، آماده شوند.
قیمت گاز در اروپا که برای تامین 35 درصد از نیاز خود وابسته به روسیه است، بیش‌از 350 درصد در سال جاری میلادی افزایش‌یافته، بنابراین شرکت‌های بسیاری در اروپا که گاز و برق را برای خانواده‌ها و کسب و کارها تامین می‌کردند، تعطیل شده اند.

روسیه اعلام کرده آماده صادرات گاز بیشتر به اروپاست، اما شرکت گازپروم این کشور هیچ تمایلی برای ثبت ظرفیت اضافی صادرات نشان نداده‌است.
سیا‌ستمداران اروپا روسیه را به تحت فشار قرار دادن بازار جهت آغاز هرچه سریع‌تر فعالیت خط لوله گاز نورد استریم 2 به آلمان متهم کرده‌اند. هنوز چند ماهی تا دریافت مجوزهای آغاز به کار این خط لوله مانده‌است.
چین که برای به راه انداختن 60 درصد از نیروگاه‌های برق خود نیاز به زغال‌سنگ دارد، با کمبود عرضه و افزایش قیمت آلاینده‌ترین سوخت فسیلی دنیا مواجه شده که در عرضه برق به کارخانه‌ها و خانه‌های این کشور اختلال ایجاد کرده‌است.
اقتصاد چین درنتیجه‌ این محدودیت‌ها 4٫9 درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی رشد کرده که آهسته‌ترین روند رشد اقتصاد این کشور از تابستان 2020 و 7٫9 درصد کاهش نسبت‌به سه‌ماهه دوم سال جاری را نشان می‌دهد.
بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا باعث به دردسر افتادن عرضه‌کنندگان سوخت فسیلی شده‌است.
قیمت نفت خام 60 درصد در سال جاری میلادی افزایش‌یافته و حدود 85 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.
شرکت‌های اروپایی بیشترین آسیب را از افزایش قیمت انرژی دیده‌اند و این بحران به سایر مشکلات آنها از جمله کمبود ریزتراشه‌ها و کانتینرهای حمل افزوده‌است.
انتهای پیام/44

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.