به گزارش خبرآنی؛ نشست خبری "رادیو گفتوگو" با محوریت مشکلات و چالشهای اساسی پیشروی شرکتهای دانشبنیان و بررسی صنایع خلاق و فرهنگی و فناوریهای نرم و با حضور "پرویز کرمی" مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
کرمی در بخش نخست این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار علمی پایگاه خبری خبرآنی مبنی بر اینکه چرا بیش از 50 درصد شرکتهای دانشبنیان در تهران مستقر هستند، گفت: متاسفانه تعداد شرکتهای دانشبنیان و خلاق در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر از سایر شهرها است اما دلیل آن این است که مراکز تولید و تجمع نیروی انسانی و شرکتهای دانشبنیان و خلاق در تهران است. هر نیروی انسانی در هر کجای ایران اگر احساس کند که حرفی برای گفتن دارد به تهران مهاجرت میکند که معاونت علمی این آسیب را شناسایی کرده و درصدد حل آن است.
وی ادامه داد: ما چند بسته تشویقی برای مسائل شرکتهای دانشبنیان و خلاق در نظر گرفتیم، اولاً گفتیم خانههای خلاق و نوآوری در استانهای کشور و در مناطق محروم از مزیتهای تسهیلاتی و مالی بیشتری برخوردار خواهند شد. شرکت دانشبنیان شدن، واقعاً کار سختی است و باید از فناوریها و پیچیدگیهای خاصی برخوردار باشد تا بتواند از آن کارگروه تعیین و ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانشبنیان، صلاحیت خود را اخذ کند که در اینجا ما یک سهلگیری را برای مناطق محروم در نظر گرفتیم و شرکتهای دانشبنیان نوع 3 ویژه مناطق محروم و کمتر برخوردار مشخص شد. میزان تسهیلاتی که برای شرکتهای خلاق و دانشبنیان و مراکز نوآوری و خانههای خلاق درنظر گرفتیم در یک درصد ویژهای با تسهیلات بهتری (درصد پرداخت کمتر شود، اگر به محصول رسید درصد بیشتری بلاعوض شود) برای مناطق محروم و کمتربرخوردار تعلق گرفته است.
کرمی گفت: بسیاری از مشوقها را برای نیروی انسانی، نخبگان و اساتید دانشگاه و همینطور شرکتهای پیشگام و دانشبنیان بزرگی که توانایی زدن شعبه یا نمایندگی در آن مناطق کمتر برخوردار یا استانهای محروم مدنظر بود، درنظر گرفتیم چرا که میدانید شرکتهای دانشبنیان و خلاق، شرکتهای بخش خصوصی هستند و ما هیچ جنبه الزام و دستوری برای آنها نمیتوانیم داشته باشیم و فقط از طریق مشوقها میتوانیم کار را به جلو ببریم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور در پاسخ به سوال خبرنگار علمی خبرآنی مبنی بر اینکه چرا هنوز بازار محصولات دانشبنیان دچار چالش است و چرا با اینکه تعدادی از محصولات دانشبنیان از جمله "دستگاههای سونوگرافی" ساخت شرکتهای دانشبنیان در داخل وجود دارد اما دولت سابق از خارج از کشور این محصولات را وارد میکرده است، تصریح کرد: ما یک کاری را از دو سال گذشته آغاز کردیم و آن ایجاد خانههای فناوری و صادرات در سایر کشورها است. در دو سال گذشته ما در "کنیا" که دروازه ورود به قاره آفریقا است محل سابق سفارت خودمان را با هماهنگی وزارت امور خارجه و چند شرکت دانشبنیان و حمایتهای معاونت علمی تبدیل به خانه صادرات ایران کردیم و پاویون صادراتی شکل گرفت و بعد از آن این خانههای صادراتی به چین، کنیا، سوریه، عراق، ارمنستان و کره انجام شد و کشورهای افغانستان، عمان و پاکستان نیز در دستور کار قرار گرفتند.
وی ادامه داد: بخشی از این کار به نوع تعاملی که متولیان آن کشورها با ما خواهند داشت باز میگردد اما چون از طریق بخش خصوصی اقدام میکنیم مشکلات ما کمتر است. نکاتی که درباره عدم خرید کالاهای محصولات ایرانساخت این شرکتهای دانشبنیان گفته شد، درست است! اما خوشبختانه با قوانینی که مجلس در این زمینه صادر کرده است و حمایتی که به ویژه مقام معظم رهبری از این موضوع انجام دادند و ابلاغیه و حمایتی که داشتند، بسیاری از این مشکلات رفع شده است البته نمیتوانم بگویم که کامل رفع شده است چراکه درست نیست اما به سمت موفقیت بیشتر حرکت میکنیم و در این راه به کمک رسانهها نیاز داریم؛ ما نمایشگاه ایرانساخت را راهاندازی کردیم برای اینکه تحریک تقاضا و بازارسازی در درون ایران انجام شود و کریدور صادرات را برای این کالاها در خارج از کشور داشتیم یعنی اگر هر کالایی توانایی، مشخصهها و استانداردهای صادراتی را داشته باشد، معاونت علمی از طریق کریدور صادرات، مشوقهای ریالی، مالی، حقوقی و قانونی و تسهیلاتی در اختیار آنها میگذارد.
کرمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرآنی مبنی بر ورود صنایع دستی به حوزه NFT گفت: بزرگترین مشکل در صنایع خلاق و فرهنگی این بود که اصطلاحاً "آرتیستمحور" و "فردمحور" بود و شرکتی و زنجیره تولید نبود و این یک پلتفرم جدیدی است که ما برای اینکه این صنایع فرهنگی و خلاق به درستی راهاندازی شود، خانههای خلاق و نوآوری را در استانها در دست احداث داریم. نزدیک به 50 خانه خلاق و نوآوری داریم که متاسفانه عمدتاً در تهران و شهرهای بزرگ هستند. خوشبختانه در سیستان و بلوچستان و گلستان و چند استان دیگر در کنار اصفهان و مشهد و تهران و شیراز به خوبی شکل گرفته است. این خانههای خلاق و نوآوری در واقع یک پلتفرمی است که در درون خود تسهیلاتدهی میکند، شبکهسازی و نتورک ایجاد میکند، به توسعه محصول و بازار کمک میکند، تسهیلات مالی داده و شبکه منتورینگ را در دل خود جای میدهد و از همه مهمتر جا و مکان در اختیار شرکتهای نوپا و خلاق قرار میدهد که بتوانیم زنجیره تولید ایده تا محصول در صنایع فرهنگی را و بعد صادرات را به شکل عملیاتی و استاندارد در کشور جاری کنیم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور گفت: از این 7 هزار شرکت دانشبنیان و خلاق توانستیم در بین قشر دانشگاهی و فارغالتحصیل دانشگاه 350 هزار نفر را اشتغال مستقیم برای آنها ایجاد کنیم و 180 هزار میلیارد تومان فروش این شرکتها به استناد مالیاتی است که سازمان مالیاتی به ما گزارش داده است. این زیستبوم باعث شده است که حدود 2 هزار نفر از فارغالتحصیلان ایرانی غیرمقیم از 200 دانشگاه برتر دنیا به ایران آمدند و توانستند نزدیک به 10 هزار استارتاپ را در حوزههای استارتاپهای "هایتک" و "محصولمحور" را ایجاد کنند. 65 محصول دارویی برای نخستین بار حاصل تلاش این شرکتهای دانشبنیان بوده است و 128 محصول طرح کلان ملی از جمله "رصدخانه کاشان، کشتی اقیانوسپیمای ایرانساخت، موتور جت، شتابدهنده خطی" حاصل زحمات شرکتهای دانشبنیان و خلاقی است که طی اینسالها در ایران شکل گرفته است.