چین: رزمایش‌ها برای دفاع از تایوان ضرورت دارد

در بحبوحه رشد تنش‌ها میان پکن و تایپه، ارتش چین از اجرای تمرینات نظامی در نزدیک‌ترین منطقه به تایوان خبر داد و دفتر امور تایوان در چین، این مانورها را برای دفاع از تایوان "ضروری" دانست.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین جزیره خودگردان تایوان را متعلق به خود می‌داند و فشارهای نظامی و سیاسی متعددی علیه این جزیره اعمال کرده است، اقداماتی از قبیل نفوذ هوایی گسترده به منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان.

روزنامه رسمی ارتش آزادی بخش خلق چین در گزارشی کوتاه گفت که این تمرینات در «روزهای اخیر» و در جنوب استان فوجیان صورت گرفته است. این روزنامه گزارش داد که این تمرینات شامل یگان ضربت، سربازان عمرانی و متخصصین تجهیزات دریایی بود و گفت: نیروها برای تصاحب ساحل و انجام فعالیت‌های رزمی در سطوح مختلف به چندین دسته تقسیم شدند.

بنظر می‌رسد این تمرینات با تعداد سربازان کمی انجام شده باشد.

چین تمرینات نظامی متعددی را در سراسر سواحل خود و همچنین "دریای چین جنوبی" که محل مناقشه است، انجام داده‌ است و در صورت وقوع درگیری میان چین و تایوان، فوجیان از نظر نزدیک بودن به تایوان یک سکوی پرتاب کلیدی برای چین خواهد بود.

تایوان، از متحدین نزدیک آمریکا، در مقابل، جنگنده‌های خود را برای رهگیری جنگنده‌های چینی به پرواز درآورده و سامانه‌های دفاع هوایی موشکی خود را فعال کرد. این جزیره همچنین در تلاش است تا با خرید فناوری‌های جدید از ایالات متحده و توسعه سیستم‌های داخلی، از جمله زیردریایی، قدرت دفاعی خود را تقویت کند.

همچنین دفتر چین در امور تایوان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد رزمایش‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان، نیروهای مداخله‌گر خارجی و نیروهای حامی استقلال رسمی این جزیره را هدف گرفته و اقدامی "عادلانه" برای حفظ صلح و ثبات است.

ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر چین در امور تایوان در این باره گفت: هدف اظهارات مقامات حزب پیشروی دموکرات تایوان از به اصطلاح "تهدید نظامی" چین این است که حق و باطل را کاملاً وارونه کنند، این یک اتهام جعلی است.

وی افزود ‌اگر مقامات این حزب، به پافشاری سرسختانه خود در رویه‌ای که پیش گرفته‌اند ادامه دهند و نتوانند به موقع مواضع "مناسب" را اتخاذ کنند، تایوان به سمت وضعیت "خطرناک‌تری" خواهد رفت.

به گفته این مقام دولتی چین، مانورهای نظامی و ماموریت‌های هوایی چین در نزدیکی تایوان "برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی ملت چینی ضروری است." سخنگوی دفتر روابط تایوان در کابینه چین گفت: هدف این مانورها اساسا حفاظت از منافع کلی این ملت چینی و منافع حیاتی مردم دو طرف تنگه تایوان است. مانورهای ارتش آزادی‌بخش خلق، اقداماتی ضروری به منظور دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است.  

علیرغم اظهارات ما شیائوگوانگ، لحن سخنان روسای جمهور چین و تایوان در روزهای اخیر مصالحه‌آمیز بود؛ گرچه شی جینپینگ، رییس جمهوری چین متعهد شد که تایوان را به کنترل خود در خواهد آورد و تسای اینگ-ون، رییس جمهوری تایوان گفت که کشورش در برابر چین تعظیم نخواهد کرد، اما شی از راهکار نظامی حرفی به میان نیاورده و تسای نیز بر تمایل به صلح و گفت‌وگو تاکید کرد.

همچنین به گزارش دیلی میل، طبق نظرسنجی‌های عمومی، مردم تایوان خواستار حفظ دولت مستقل کنونی بوده و تمایلی به تسلیم شدن در برابر خواسته‌های چین برای وحدت سیاسی ندارند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.