به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، در دومین هفته از مهرماه هنوز برخی دانشآموزان شهر تهران منتظر تشکیل کلاسهای درس در شبکه شاد هستند و جریان آموزش برای آنها آغاز نشده است.
مدارس دولتی، برخلاف مدارس غیردولتی و خاص ملزم به استفاده از شبکه شاد هستند این در حالی است که هنوز برخی کلاسهای درس در شبکه شاد تعریف نشده بنابراین جریان آموزش مجازی برای تعدادی از دانشآموزان شهر تهران در بستر شاد آغاز نشده است.
برخی خانوادهها میگویند که کلاسهای درس فرزندشان در شبکه شاد ایجاد نشده است و مدرسه به خانوادهها اعلام کرده است فعلا منتظر حل مشکل باشند و مراجعه حضوری به مدرسه نداشته باشند.
بیاطلاعی طراحان سیدا از واقعیت مدارس
یکی از معلمان مدارس دولتی منطقه 18 شهر تهران میگوید: امسال برخلاف سال گذشته وقتی وارد شبکه شاد شدم، کلاسهای درسیام تعریف نشده بود، چند روزی منتظر ماندیم، مشکل حل نشد بنابراین مدیر مدرسه به صورت دستی کلاس درس در شاد ایجاد کرد اما با توجه به تعداد دانشآموزان و دروس مختلف، ایجاد کلاس درس به صورت دستی، زمانبر است؛ این مشکلات به دلیل اشکالات سامانه سیدا است، چون شبکه شاد از اطلاعات موجود در سامانه سیدا استفاده میکند اما به نظر میرسد طراحان سامانه سیدا هیچ شناختی از واقعیتهای کف مدارس نداشتهاند.
برای اطلاع از وضعیت مدارس غیردولتی، وضعیت را از یکی از مدیران این مدارس در شهر تهران جویا شدیم؛ وی اظهار داشت: مدارس خاص و غیردولتی به هیچ عنوان از شبکه شاد که هزاران مشکل دارد، برای آموزش مجازی استفاده نمیکنند. این مدارس به جای سامانه شاد از نرمافزارهای که خود تشخیص داده و یا خریداری کرده اند برای آموزش مجازی استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: یک مدرسه غیردولتی را پیدا نخواهید کرد که حتی یک دقیقه از شاد استفاده کرده باشد. چرا که هنوز سامانههای سیدا و پادا سرشار از مشکل هستند و مشکلات آنها حل نشده است.
مشکلات سیدا و توزیع کتابهای درسی
از سوی دیگر در برخی استانها، کتابهای درسی به دست دانشآموزان نرسیده است، به عنوان مثال علیرضا عابدی رئیس اداره تعاون و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره عدم توزیع کتابهای درسی برخی دانشآموزان گفته است:عدم تایید قبض ثبت سفارش دانشآموزان در سامانه سیدا یکی از علل تاخیر در توزیع کتب درسی برای برخی دانشآموزان است این سامانه در سال جاری توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی شد که اطلاعات دانشآموزان و ثبت سفارش در این سامانه ثبت میشود و توسط مدیران تایید تا حواله صادر شود.
به نظر می رسد همانند سال گذشته آموزش مجازی در سال تحصیلی جاری نیز بخش قابل توجهی از ساعات آموزشی را به خود اختصاص خواهد داد، استفاده از تجربیات قبلی و افزایش آمادگی برای ارائه آن با کمترین مشکل و اختلال اهمیت بسزایی دارد. شواهد نشان میدهد در حالی که مدیران آموزش و پرورش از عادی بودن شرایط میگویند، اما برخی خانوادهها از تشکیل نشدن کلاسهای درس فرزندشان در شبکه شاد گلایه دارند و در میان صحبتهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران مدارس، سردرگم و بلاتکلیفند.
16930 دانشآموز تهرانی ترک تحصیل کردند؟
از سوی دیگر طبق همسنجی عملکرد مناطق در ثبت نام دانشآموزان مدارس دولتی و غیردولتی تایید شده در سامانه سیدا تا تاریخ 6 مهر 1400، 16930 دانشآموز تهرانی ثبتنام نشدهاند، بخشی از این موضوع میتواند ناشی از مشکلات سامانه سیدا و بخشی به دلیل ترک تحصیل دانشآموزان باشد.
برای بررسی این موضوع و اینکه آیا 16930 نفری که در سامانه سیدا نیستند، ترک تحصیل کردهاند؟ با عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تماس داشتیم اما پاسخگو نبود.
85 درصد کلاسهای درس در شاد ایجاد شد
برای بررسی مشکل و دلیل عدم تشکیل برخی کلاسهای درس در شبکه شاد با محمود حبیبی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفتوگو داشتیم.
حبیبی در این باره گفت: بیش از 85 درصد کلاسهای درس در شبکه شاد ایجاد شده است و اگر کلاس درسی در شبکه شاد ایجاد نشده باشد به این دلیل است که کلاسبندی در سامانه سیدا انجام نشده است بنابراین مدیران مدارس باید کلاسبندی را تکمیل کنند.
وی با تاکید براینکه این موضوع مشکل نیست بلکه یک روند اجرایی است که مدیران مدارس باید در سامانه سیدا انجام دهند، عنوان کرد: اگر کلاسبندی در سیدا انجام شود همان کلاسها در شبکه شاد تشکیل میشوند، اکنون 85 درصد کلاسبندیها در سیدا انجام شده و همان کلاسها به شاد منتقل شدهاند بنابراین مشکلی وجود ندارد، مدیران مدارس باید کلاسبندیها را در سیدا کامل کنند و ما همان اطلاعات را به شاد منتقل میکنیم.
حبیبی درباره انتقادات مدیران مدارس از برخی مشکلات سامانه سیدا همچون حذف کلاسهای درس تشکیل شده گفت: حذف کلاسهای درس تا به حال به بنده گزارش داده نشده است، اگر مشکلاتی در کلاسبندیهای سامانه سیدا وجود داشت، پس چگونه تا به امروز 85 درصد کلاسهای درس ایجاد شده است؟ اگر مدیران مدارس، مشکلاتی را رصد کردند به واحد فناوری اطلاعات منتقل کنند تا آن را بررسی کنیم اما اینکه بگوییم سیدا به صورت کلی مشکل دارد، خیر اینگونه نیست.
همچنین در اطلاعیهای در شبکه شاد مطرح شده است:
با توجه به به روزرسانی شاد براخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه دانش اموزی (سیدا)، مشکل احراز هویت و کلاسبندی تعداد دیگری از دانشآموزان عزیز حل شده است و این روند با تکمیل فرایند ثبتنام، کلاسبندی و صدور ابلاغ پرسنل توسط مدارس و مناطق، تا حل کامل مشکل ادامه خواهد یافت.
مشکل عدم امکان بازگشت به گروه برای اعضایی که اقدام به ترک گروه کرده و یا به طور سهوی از گروه حذف میشدند، برطرف شده و پس از این، ادمین گروهها(معلمان و مدیران) میتوانند این افراد را به گروه اضافه کنند.
انتهای پیام /