جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، در خصوص مسیر ترانزتی ITI (استانبول-تهران-پاکستان) اظهار کرد: باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، کرویدورهای جدید و همکاریهای منطقهای تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا برای کریدور ITI عبور آزمایشی محموله ترانزیتی با همکاری سازمان اکو برنامهریزی و اجرایی شده است.
وی با اشاره به افزایش دو تا 3 برابری هزینههای حملونقل دریایی پس از پاندومی کرونا، افزود: به همین دلیل الان مسیرهای زمینی برای ترانزیت کالا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. امروز بهترین زمان برای استفاده از ظرفیتهای کشور جهت عبور کالاهای ترانزیتی است.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بین المللی سازمان راهداری بیان کرد: کریدور ترانزیتی ITI با توجه به پتانسیلی که دارد میتواند به راحتی جایگزین کانال سوئز شود. این کریدور دو ویژگی مهم نسبت به حملونقل دریایی دارد؛ یکی کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و دیگری کاهش هزینههاست.
هدایتی در این باره توضیح داد: با حمل کالا از طریق کریدور آی تی آی مسیر استانبول تا پاکستان از 25 تا 30 روز کنونی به 10 تا 12 روز کاهش مییابد.
وی تاکید کرد: در عین حال هزینههای حمل کالا از این مسیر در مقایسه با کانال سوئز نیز حدود 30 درصد کاهش مییابد.
انتهای پیام/