به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حسین حقوردی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: اصل نخست حفظ سلامت دانشآموزان و معلمان است، جلسات متعددی درباره بهترین شیوه بازگشایی مدارس برگزار شد، با توجه به اینکه واکسیناسیون تکمیل نشده و برای دانشآموزان به تازگی آغاز شده است، قرار شد بازگشایی حضوری نداشته باشیم و پس از تکمیل واکسیناسیون به تدریج در طول سال به سمت آموزش حضوری برویم.
وی افزود: با وجود اینکه آموزش مجازی یک انتخاب نیست و فرآیند تعلیم و تربیت به درستی اتفاق نمیافتد اما حضوری شدن آموزش باید با تضمین سلامت باشد.
حقوردی درباره کیفیت آموزشی گفت: تا زندگی معلمان را براساس شرایط اقتصادی جامعه تامین نکنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم کیفیت آموزش خود را نشان دهد.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبهبندی معلمان عنوان کرد: رتبهبندی معلمان باید اوایل دهه 90 اجرا میشد اما اواخر دولت قبل لایحه رتبه بندی به مجلس فرستاده شد، این لایحه در کمیسیون آموزش بررسی و نقایص رفع شد.
وی ادامه داد: مشکلی که پیش آمده این است که دولت، اجرای رتبهبندی معلمان را در سه سال برنامهریزی کرده بود، در بودجه امسال 15 هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی گذاشته بودیم، فرهنگیان نگران نباشند امسال به هر صورت رتبهبندی اجرا میشود.
حقوردی بیان کرد: لایحه دولت بار مالی مشخص داشت و با مصوبه مجلس بار مالی افزایش یافت و چون زیاد شد قطعا شورای نگهبان آن را رد میکند. اگر لایحه رتبهبندی دولت اجرا شود، حقوق معلمان حدود 25 درصد از متوسط دریافتی کارمندان دولت بیشتر میشود.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس متذکر شد: بودجه آموزش و پرورش، 115 هزار میلیارد تومان است، اگر بخواهیم رتبهبندی را متناظر با 80 درصد حقوق هیئت علمی دانشگاهها اجرا کنیم، 200 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، اکنون بحث مجلس این است که رتبه بندی اجرا و اصل 75 نشود.
وی ادامه داد: اکنون در این مرحله گیر کردهایم که منابع مالی را برای رتبهبندی تعریف کنیم البته قطعا 200 هزار میلیارد تومان نیست، وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی در حال بررسی رتبهبندی هستند تا مشکل حل شود، اگر حل شد در ماههای آینده شاهد اجرا رتبهبندی خواهیم بود.
حقوردی در برنامه تلویزیونی به وقت ایران با بیان اینکه یکی از بحثهایی که در آموزش مجازی داریم، رفع محرومیت از دانشآموزانی است که به هر عنوان دسترسی به این امکانات ندارند، گفت: حدود 3 میلیون تا 3.5 میلیون نفر هستند البته همه اینها به دلایل مختلف دسترسی ندارند مثلا در مناطق مرزی تحت پوشش شبکه نیستند. یکی از برنامههایی که هم دولت و هم مجلس باید بیشتر توجه کند، رفع محرومیت این 3.5 میلیون دانشآموز است که امکان استفاده از آموزش مجازی را ندارند.
انتهای پیام/