تشدید تدابیر امنیتی در پاریس در آستانه محاکمه عاملان حملات ۲۰۱۵

محاکمه بزرگ عاملان کشتار نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس که مرگبارترین واقعه در زمان صلح فرانسه به شمار می‌رود، از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود و انتظار می‌رود ۹ ماه به طول انجامد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری الجزیره، حملات مهاجمان مسلح با جلیقه‌های انفجاری به شش کافه و رستوران، سالن کنسرت بتکلان و یک استادیوم ورزشی در پاریس جان حدود ۱۳۰ تن را گرفت، صدها زخمی بر جای گذاشت و زخم‌های عمیقی بر پیکره روانی جامعه فرانسه وارد آورد.

محاکمه بیست مرد مهاجم حملات نوامبر ۲۰۱۵ امروز آغاز می‌شود. پلیس فرانسه در آماده‌باش به سر می‌برد، خیابان‌های اطراف کاخ دادگستری به روی خودروها و عابران پیاده بسته شده و بانک‌های اطراف این منطقه هم غیر قابل دسترسی هستند.

افراد مجاز به حضور در جلسه دادگاه از چندین بازرسی امنیتی عبور می‌کنند. این محاکمه به مدت ۹ ماه به طول می‌انجامد و حدود ۱۸۰۰ شاکی از بیست ملیت مختلف و بیش از ۳۰۰ وکیل در محاکمه‌ای که به قول وزیر دادگستری فرانسه "بی‌سابقه‌ترین ماراتن قضایی" است، شرکت خواهند کرد. انتظار می‌رود حکم نهایی اواخر مه ۲۰۲۲ صادر شود.

پرونده متهمان در یک میلیون صفحه در ۵۴۲ جلد ارائه شده است. مسوولیت این کشتار را گروه تروریستی داعش که از حامیانش خواسته بود فرانسه را بابت مشارکت در جنگ علیه این گروه در عراق و سوریه هدف قرار دهند، پذیرفته است.

یکی از مهاجمان بازمانده به نام صلاح عبدالسلام، یک فرانسوی – مراکشی متولد بلژیک است که از صحنه کشتار گریخت. او که اکنون ۳۱ سال دارد، پس از چهار ماه فرار و پنهان شدن در منزلی در نزدیکی خانواده‌اش، در بروکسل بازداشت شد.

او با تحقیقات فرانسه همکاری نکرد و در جریان یک محاکمه جداگانه در بلژیک در سال ۲۰۱۸ عمدتا سکوت اختیار کرد و این دادگاه را "جانبدارانه" خواند. سوال مهم اینجاست که آیا او در جلسه اواسط ژانویه ۲۰۲۲ که برای شهادت او در دادگاه تعیین شده، صحبت خواهد کرد یا خیر.

تمرکز دیگر دادگاه روی این مساله است که چطور این جوخه قاتلان بدون شناسایی و با بهره‌برداری از موج مهاجران از سمت مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و استفاده از آن به عنوان پوشش، وارد فرانسه شدند. انتظار می‌رود چهارده تن از متهمان که با اتهاماتی نظیر ارائه حمایت لجستیکی، طراحی و جرایم مربوط به سلاح مواجه هستند، در جلسه دادگاه حاضر باشند.

شش مظنون دیگر به صورت غیابی محاکمه می‌شوند. تصور می‌شود که پنج تن از آنها عمدتا در حملات هوایی در سوریه کشته شده باشند از جمله برادران فرانسوی به نام‌های فابین و ژان-میشل کلن. همچنین پنج روز پس از حملات پاریس، یک تبعه بلژیک به نام عبدالحمید اباعود که گمان می‌رود هماهنگ‌کننده بوده است، در حملات پلیس فرانسه کشته شد.

از نقطه نظر لجستیکی، دستگاه قضایی فرانسه برای فراهم نمودن مقدمات و ساخت یک دادگاه ویژه فوق امنیتی درون کاخ دادگستری در ایل دو لا سیته که فاصله اندکی با کلیسای جامع نوتردام دارد، به دو سال زمان نیاز داشت.

سالن ویژه دادگاه با گنجایش ۵۵۰ تن، یک اتاق فوق مدرن بدون پنجره داخل محوطه دادگاه ساخته شد و پس از پایان محاکمه می‌توان آن را برچید. بسته به میزان حضور، حدود ۱۲ اتاق دیگر در دادگاه تجدیدنظر برای پخش مراحل دادگاه در دسترس قرار گرفته است و مجموع ظرفیت را به ۲۰۰۰ تن رسانده است.

دوازده تن از متهمان با مجازاتهای حبس ابد روبرو هستند، سه تن از متهمان با اتهامات کمتری مواجه اند و هم اکنون پشت میله های زندان نیستند اما تحت نظارت دادگاه حاضر خواهند شد. اگر دادگاه طبق برنامه زمانی اعلام شده کار کند، حکم پرونده در ۲۴ و ۲۵ مه ۲۰۲۲ اعلام خواهد شد.

انتهای پیام  

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.