واکنش‌های داخلی و بین المللی به ارتحال آیت‌الله‌العظمی سید محمد سعید طباطبایی حکیم

رهبران و مسئولان داخلی و خارجی در بیانیه‌های مختلف رحلت آیت‌الله‌العظمی سید محمد سعید طباطبایی حکیم، از مراجع عالیقدر شیعه را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از پایگاه خبری العهد، سفارت آمریکا در بغداد با انتشار پیامی در صغحه اختصاصی خود در فیسبوک درگذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم مرجع عالیقدر شیعه در عراق را تسلیت گفت.

سفارت آمریکا در ادامه تاکید کرد: آیت‌الله‌العظمی سید محمد سعید طباطبایی حکیم نمادی از صلح، محبت و الفت در سراسر منطقه بود.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای با تسلیت درگذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم، این رخداد را خسارتی سنگین برای جهان اسلام دانست.

حزب‌الله لبنان در این بیانیه آورده است: جهان اسلام امروز با خبر ارتحال مرجع بزرگ و فقیه عالم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم (قدس سره شریف) متاثر شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایشان بعد از عمر طولانی مبارزه در راه دین یکتاپرستی و تعالی بخشی به جایگاه حوزه‌های دینی و مسائل جهان اسلام به ملکوت اعلا پیوست.

مقامات عراق

برهم صالح رئیس جمهور، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز درگذشت آیت الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم را تسلیت گفتند.

برهم صالح در بیانیه خود تاکید کرد: آیت‌ الله حکیم از بزرگان امت اسلامی بودند که در تحکیم ارزش‌های عدالت، ایمان، محبت و صلح علم را با عمل آمیختند و در مسیر علم و جهاد با صبر حرکت کردند.

وی این ضایعه را به امت اسلام، مراجع عالیقدر شیعه و خانواده سید محمد سعید حکیم تسلیت گفت.

مصطفی الکاظمی هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: آیت الله حکیم عمر خویش را در راه خدمت به علم، فقه، درس و اجتهاد صرف کردند و سال‌هایی از عمرشان را در جهاد علیه طاغوت گذراندند و در زندان‌های رژیم بعث به شدت شکنجه شدند.

الحلبوسی نیز گفت: با کمال غم و اندوه خبر درگذشت یکی از بزرگان و علمای نجف اشرف آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم را دریافت کردیم. این مصیبت را به امت اسلامی، مراجع عظام و خاندان آل حکیم تسلیت می‌گوییم.

نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در پیام‌های جداگانه به آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان، الکاظمی و برهم صالح درگذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفت.

همچنین مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت و صباح خالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت نیز در پیام‌های مشابه درگذشت این مرجع عالیقدر شیعیان را تسلیت گفتند و برای ایشان طلب رحمت و برای خانواده و نزدیکان طلب صبر نمودند.

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان در عراق را تسلیت گفت.

بارزانی در این باره گفت: با غم و اندوه فراوان، خبر درگذشت مرجع دینی بلندپایه آیت الله العظمی سید محمد سعید طباطبایی حکیم را دریافت کردیم؛ این ضایعه را به جهان اسلام، مراجع عظام و خاندان گرانقدر ایشان تسلیت می‌گوییم.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز ضمن تسلیت درگذشت ایت الله حکیم در پیامی نوشت: با غم و اندوه فراوان، خبر درگذشت مرجع دینی بزرگ، مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم را دریافت کردیم؛ آن مرحوم یکی از شخصیت‌های برجسته فقه و اجتهاد بود و زندگی خود را زاهدانه وقف مبارزه علیه ستم و برای تحکیم اصول برادری، محبت و مدارا میان همه طیف های ملت عراق کرد.

وی ادامه داد: به مناسبت این مصیبت بزرگ تسلیت صمیمانه و همدردی خود را برای خاندان گرانقدر حکیم، مراجع عظام و ملت عراق ابراز می‌کنیم.

در ادامه پیام‌های تسلیت در پی درگذشت "آیت الله سید محمد سعید حکیم" فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی هم درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت.

وی در تماسی تلفنی با خانواده آیت‌الله حکیم مواضع وی در راستای خدمت به اسلام و مسلمانان و به ویژه مواضع حمایتی وی از حشد شعبی از روز نخست تاسیس آن را ستود.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: آیت‌الله العظمی سید محمدسعید طباطبایی حکیم ۸۷ سال از عمر شریف خود را صرف تدریس و تألیف و تدوین احکام شرعی کرد.

این مجلس در ادامه آورده است: ایشان از یک خانواده بزرگ علمی بود که ده‌ها شهید تقدیم کرده و دانشمندانی در راه علم و فضیلت و جهاد تربیت کرده‌اند. آیت‌الله حکیم یکی از کسانی بود که در برابر بی‌عدالتی و استبداد ایستاد و به حق پایبند بود و سهم بالایی در نهضت امت اسلامی و تثبیت و تقویت مسیر پیشرفت آن داشت. ایشان عمر خود را در خدمت به امت اسلامی و حمایت از ملت‌های آن و دفاع از مسائل به حق امت اسلام به ویژه مسئله فلسطین صرف کرد.

آیت‌الله العظمی حکیم اوایل روز جمعه بر اثر ایست قلبی ناگهانی در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

منابع عراقی گزارش دادند که حکیم در بیمارستان الحیات در شهر مقدس نجف درگذشت.

ایشان فرزند محمدعلی بن احمد بن محسن طباطبایی حکیم و  از مراجع چهارگانه نجف و مراجع برجسته تقلید بود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.