به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا کاظمی در اولین جلسه خود به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با قدردانی ویژه از زحمات دکتر حاجی میرزایی در طول سکانداری وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: امیدوارم بتوانم با کمک همکاران این امانت را به خوبی آنچه که دکتر حاجی میرزایی امانت داری کردند، نگه داشته و در انتهای مسیر به نحو مطلوبی تحویل دهم.
کاظمی با اشاره به این که حساس ترین زمان در طول برنامههای یک ساله آموزش و پرورش، زمان بازگشایی مدارس است، تصریح کرد: زندگی و مسئولیت در فضای تعلیم و تربیت بسیار با ارزش است ولی در کنار تمام ارزشها، دارای خطرات جدی و مضاعفی است که با توجه به شرایط امروز آموزش و پرورش و سختیهای موجود کار در این دستگاه، نیاز به تلاش و توجه جدی و پیگیریهای مستمر در رسیدن به هدف است.
وی افزود: بازگشایی مدارس به عنوان یک پروژه عظیم و بزرگ در آموزش و پرورش به شمار میآید که کیفیت و چگونگی انجام آن، نماد مدیریت در نظام تعلیم وتربیت بوده و باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ایجاد آرامش در آغاز سال تحصیلی جدید را از انتظارات معقول جامعه فرهنگیان دانست و بیان کرد: از تمام همکاران در مجموعه آموزش و پرورش تقاضا دارم، بدون وقفه کارها را با جدیت در کنار هم دنبال کنند تا بتوانیم در این فرصت باقی مانده مجموعه آموزش و پرورش را سربلند کرده و آغاز آرام و بانشاطی را برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم چرا که یکی از مهم ترین استراتژیهای ما، «بازگشایی مدارس» و «آغاز سال تحصیلی» و «شروع مهرماهی» بدون دغدغه است.
وی گفت: در سال تحصیلی جدید باید به چند بٌعد از جمله؛ «سلامت دانش آموزان و همکاران»، «آموزش باکیفیت و استمرار یادگیری» و «آغاز سال جدید با اطمینان برای خانوادهها»، توجه خاص و ویژهای داشته باشیم که خوشبختانه تا امروز برای تمام این موارد ریل گذاری شده است و ما فقط باید آن را رصد و پیگیری کنیم.
کاظمی ادامه داد: معتقدم 4 نکته مهم و اساسی در دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد که برای شروعی آرام در بازگشایی مدارس باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد. نکته اول، «ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی» است که تاکنون بسیاری از مقدمات و برنامه ریزیهای آن در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انجام شده است ولی باز هم با توجه به گستردگی این بخش، نیاز به پیگیریهای مستمر دارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نکته دوم زیرساختهای لازم برای استمرار آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد است همه ما میدانیم که تقریباً اتکا نظام تعلیم و تربیت به ایجاد این زیرساخت است، راه اندازی «شاد» کار بسیار فوق العادهای در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از جمله دستاوردهای مهم این نظام، در ایام کرونا است که باید مسئولیت آن را به یک فرد مشخص بسپاریم و همه کمک کنیم تا شبکه شاد، بهتر از سال قبل به استمرار آموزش کمک کند.
وی توجه به «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» را ضروری دانست و بیان کرد: نکته سوم در آغاز سال تحصیلی، «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» است. باید با نظارت و پیگیریهای دقیق و بر اساس مستندات و گزارشات واقعی بدانیم که پروژه، چقدر پیشرفت داشته و چگونه مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد؟ و برای نظارت دقیق بر پروژه، ضروری است نظارتها را به صورت میدانی دنبال کنیم و با شبکه سازی تا کف مدرسه، چالشهای اساسی را پیدا کرده و آن ها را در استانها پیگیری کنیم تا به حصول نتیجه منجر شود در این مسیر لازم است یک بسته فرهنگی تهیه و به استانها ارسال شود.
کاظمی ادامه داد: نکته بعدی در آغاز مهری آرام و بدون دغدغه، توجه به «معیشت و منزلت فرهنگیان» بود که خوشبختانه در دوره وزارت دکتر حاجی میرزایی، توانستیم توفیقات بزرگی در این مسیر کسب کنیم ولی با همه اینها پیگیری مطالبات فرهنگیان را در بخش «پاداش بازنشستگان»، «فوق العاده ویژه» و «طرح رتبه بندی معلمان» باید پیگیر شویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نکته آخر در بحث بازگشایی مدارس، اقداماتی است که باید در حوزه آماه سازی مدارس و فضا از دو منظر «سلامت دانش آموزان» و «نوسازی و آماده سازی فضای مناسب در مدارس» انجام شود؛ تأسیس «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یکی از افتخارات آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بود که نیاز به حمایت جدی دارد.
کاظمی در پایان به استمرار ارتباط با دستگاههای برون سازمانی تأکید کرد و عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم در کنار برنامههای درون سازمانی، عملکرد موفقی داشته باشیم نیاز به یک فعالیت برون سازمانی و ارتباط با مجموعه دستگاههای برون سازمانی داریم که خوشبختانه در دوران وزارت دکتر حاجی میرزایی، در این مورد تلاشهای موثر و مفیدی انجام شده است و توانستیم با راهنماییهای ایشان، ارتباط عمیقی را با سایر دستگاهها برقرار کنیم و اکنون باید آن را با حمایت هم و هدایت ایشان ادامه دهیم.
انتهای پیام/