به گزارش پایگاه خبری خبرآنی؛ محاسبات ابری یک مدل فناوری اطلاعاتی برای ارائه و استفاده از منابع قابل پیکره بندی مورد نیاز (مانند، سرورها، انباره، برنامههای کاربردی و ...) از طریق شبکه اینترنت به سرور است. در این روش از اتصالات فیزیکی جهت اتصالات استفاده نمیشود. خدمات محاسبات ابری قدرت ذخیره سازی اطلاعات، پردازشها را با استفاده از اتصالات اینترنتی در هر رایانهای مهیا میسازند.
براساس عملیاتی که ابرها انجام میدهند، آنها را میتوان به سه نوع تقسیم بندی کرد: (1) ابرخصوصی، (2) ابر عمومی و (3) ابر ترکیبی.
ابرهای عمومی: در این حالت مالکیت و مدیریت ابر به عهده یک ارائه دهنده خدمت است و مشتریان متعددی از این سرویس استفاده میکنند. برای این نوع از ابرها، هزینههای پهنای باند، برنامههای کاربردی، سخت افزار توسط ارائه دهنده پوشش داده میشود. با این حال، ابر عمومی ممکن است برای هر سازمان و نهادی مورد استفاده قرار نگیرد.
ابرخصوصی: این نوع از ابر به طور خاص برای یک سازمان تدارک دیده میشود. لذا میتوان بر روی این ابر اطلاعات و برنامههای کاربردی سازمان را مستقر کرد. این رویکرد معمولاً، گران بوده و اغلب برای دستگاهها و نهادهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.
ابر ترکیبی: این نوع ابر ترکیبی از عملکردهای ابرهای خصوصی و عمومی است. شرکتها برنامههای کاربردی حساس یا مدیریت دادهها را در ابر خصوصی کنترل میکنند، این در حالی است که در مواقعی که به منابع محاسباتی بیش از حد، نیاز باشد به ابر عمومی متکی میشود.
خدمات ابری بر روی بسیاری از صنایع تأثیر گذار بوده است که صنعت خدمات مالی نیز از این مقوله مستثنی نیست. بطور ویژه، محاسبات ابری بر روی کاهش هزینههای کاربران تأثیر گذار خواهد بود. علاوه براین محاسبات ابری به شرکتها برای داشتن مکانی برای ذخیره، اشتراک گذاری، بروزرسانی و تحلیل دادهها که منجر به شفافیت بیشتر میشود، کمک میکند.
بسیاری از شرکتها از ابر به عنوان یک دارایی تجاری برای تبدیل شرکت و تغییر شکل مدلهای عملیاتی، محصولات و خدمات و تجربه مشتری استفاده می کنند. ابر عنصر اساسی برای این تحول دیجیتالی است. شرکتهای مالی با استفاده از محاسبات ابری میتوانند دادههای خود را در حجم بالا بصورت لحظهای مدیریت کنند. به عنوان مثال خدمات وب آمازون جهت شتاب دهی به خدمات بانک DBS سنگاپور و نیز به بانک bakinter اسپانیا جهت اجرای شبیه سازی های اعتباری و کاهش زمان محاسبات از 23 ساعت به 20 دقیقه کمک کرده است. همچنین شرکت مبتنی بر ابر IBM با بانک Mizaho ژاپن جهت خدمات پرداخت مشارکت میکند.
بیشتر بخوانید:
شرکت های خدمات سنتی مالی دارای سیستم های سنتی و مدل های عملیاتی قدیمی توسط رقبای سریعتر، چابک تر و خلاقانه تر در حال خارج شدن از گردانه رقابت هستند. ابر می تواند به سازمان های مالی کمک کند تا خود را به یک تجارت دیجیتال تبدیل کنند، امنیت و انطباق شرکت خود را تقویت کنند ، ردپای زیرساخت های خود را کاهش داده و اتوماسیون را برای ارائه بهینه و صرفه جویی در هزینه ارائه دهند. به عنوان یک دارایی تجاری، ابر همچنین می تواند به شرکتها کمک کند تا چابکی و سرعت خود را برای به دست آوردن فرصتهای جدید بازار و محافظت از جریانهای درآمد فعلی، پاسخگویی به یک محیط تجاری در حال تغییر، پاسخگویی سریع در مقیاس بالا به نیازهای تغییر یافته سازمان انجام دهند.
البته برخی واحدهای مالی در موارد استفاده از خدمات ابری، امنیت و حریم خصوصی در مواقع بروزرسانی استانداردها دچار تردید هستند. آنها نگران این هستند که برنامه های کلیدی "آماده ابر" نیستند و ممکن است نیاز به مدرن سازی قابل توجهی داشته باشند قبل از اینکه به طور موثر به ابر منتقل شوند.
به دلیل بخشی از نگرانی های امنیتی، بانک ها و خدمات مالی آنها در اجرای راه حل های ابری تأخیر داشتند، اما در سال های اخیر میزان جذب قابل توجهی وجود داشته است. به عنوان مثال، براساس یک مطالعه صنعتی، بیش از 60 درصد موسسات مالی در حال تدوین یک استراتژی ابری بودند و در بین موسسات مالی مورد بررسی در اروپا، 88 درصد قبلاً از خدمات مبتنی بر ابر استفاده می کردند. با این وجود ، آنچه ما می بینیم این است که بسیاری از بانک ها به جای استفاده از ابر به عنوان پایه ای برای تحول بنیادین، از آن استفاده می کنند تا سیستم های فعلی و مدل عملیاتی خود را بهبود بخشند.
انتهای پیام/