آمریکا، رژیم صهیونیستی را از مجوز دادن به گسترش شهرکها در کرانه باختری منع می‌کند

روزنامه "تایمز آو اسرائیل" به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد، آمریکا معتقد است که اسرائیل نباید برنامه‌های گزارش شده خود برای گسترش شهرکهایش در منطقه C کرانه باختری را به پیش ببرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته این مقام، برای تل آویو ضروری است که گامهایی که "آرامش را حمایت کرده و از تنشها بکاهند" اتخاذ کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، دولت نفتالی بنت، نخست وزیر این رژیم در حالی برنامه ریزی برای مجوز دادن به ساخت ۲۰۰۰ خانه جدید برای شهرک نشینهای صهیونیست در یک بخش تحت کنترل تل آویو در کرانه باختری در ضمن دادن چراغ سبز به ۱۰۰۰ خانه برای فلسطینی‌ها است.

بر اساس این گزارش مقام مذکور گفت: ما معتقدیم این برای اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین ضروری است که از گامهای یکجانبه‌ای که تنشها را بدتر ساخته و باعث تضعیف اساسی تلاشها برای پیشبرد یک راه حل دو کشوری از طریق مذاکره شوند، پرهیز کنند. این مطمئنا شامل فعالیتهای شهرکسازی می‌شود.

بر اساس گزارشها این نخستین بار است که یک مقام دولت جو بایدن به اظهارنظر درباره موضع واشنگتن درخصوص سیاست شهرکسازی نفتالی بنت، نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

قرار است بنت در پایان ماه اوت با رئیس جمهور آمریکا دیدار داشته باشد. تل آویو تا کنون به تایید گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره برنامه‌اش برای مجوز دادن به ساخت چند هزار خانه در منطقه سی که شامل ۶۰ درصد اراضی کرانه باختری بوده و تحت کنترل و اداره مقامهای اسرائیلی است، نپرداخته است.

بر اساس این گزارشها برنامه دولت بنت شامل مجوز دادن به ساخت ۲۰۰۰ خانه برای شهرک نشینهای اسرائیلی است که به شکل بالقوه تنشها را با تشکیلات خودگردان فلسطین تشدید می‌کند. همزمان این برنامه شامل مجوز دادن به ۱۰۰۰ خانه برای فلسطینی‌ها است که سالها برای گرفتن چراغ سبز از تل آویو برای ساخت خانه‌هایشان در نزاع بوده‌اند.

این برنامه انتقادهای تشکیلات خودگردان فلسطین را که بر اساس گزارشها، کمک آمریکا را با استناد به مخالفت بایدن با شهرکهای اسرائیلی جدید در کرانه باختری مخاطب قرار داده در پی داشته است؛ شهرکهایی که از سوی اکثریت در جامعه بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند. یک منبع ناشناس در دولت اسرائیل به روزنامه هاآرتص گفت که این برنامه گسترش شهرکها در کرانه باختری یک "ریسک محاسبه شده" از سوی کابینه بنت در قبال دولت بایدن بوده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.