به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، این ستاد و موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) به صورت مشترک از طرح های تحقیقاتی در دو محور«نشانگر های زیستی اولیه در دمانس» و «توسعه ابزارهای غربالگری، ارزیابی و توانبخشی اختلالات یادگیری با تاکید بر برنامه های برخط» حمایت می کنند.
با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور و احتمال بروز بیماریهای ذهنی از جمله دمانس، ضرورت ایجاد سیستمهایی که بتوانند به تشخیص زودهنگام و دقیقتر این بیماری کمک کنند بیشتر احساس میشود و تشخیص به موقع و زودهنگام این بیماری میتواند در به تاخیر انداختن بروز آن، اتخاذ راه کارهای درمانی مناسب و نیز کاهش هزینه سیستم سلامت مفید واقع شود.
نشانگرهای زیستی معیاری را ارائه میدهند که میتواند ضمن کمک به تصمیمگیری بالینی متخصصان این امکان را برای بیماران و ارائه دهندگان خدمات درمانی فراهم میکند تا بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را در بیماران در معرض خطر انجام دهند.
از میان اختلالات عصب تحولی، اختلالات یادگیری از میزان شیوع بالایی در میان کودکان برخوردار است که علاوه بر پیامد تحصیلی ضعیف، مشکلات رفتاری و هیجانی را نیز در بر دارد.
فقدان ابزارهای غربالگری و تشخیصی مناسب برای این اختلالات باعث به تاخیر افتادن تشخیص به موقع این اختلالات می شود و از طرفی کمبود برنامه های توانبخشی و درمانی مناسب و موثر، مراکز درمانی و خانواده های این کودکان را با مشکل مواجه می کند.
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و موسسه نیماد با هدف دستیابی به تشخیص زودهنگام و به موقع این دو اختلال شایع و دستیابی به برنامه های توانبخشی شناختی ویژه اختلالات یادگیری از محققان دعوت به عمل می آورد.