تصویب کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات نمایندگان

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 4 مرداد) قوه مقننه و  در جریان بررسی طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان با 163 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه کلیات این طرح را مصوب کردند.

هفته گذشته تعدادی از مخالفان و موافقان نظر خود را درباره کلیات این طرح گفته بودند و در این جلسه علیرضا سلیمی نیز به عنوان مخالف کلیات این طرح گفت: علیرغم اینکه با کلیات این موضوع موافق هستم اما جزئیات این طرح دارای ایراداتی است، برای مثال مجلس به تذکرات کتبی نیاز دارد و تشخیص فوریت تذکرات نمایندگان نباید به عهده هیأت رئیسه باشد که مخالف اصل 85 است.

جعفر قادری نماینده شیراز نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح با بیان اینکه جزئیات آن می تواند در جلسات بیشتر پیگیری شود، کلیات آن را ضروری دانست و افزود: پاسخگویی وزارتخانه‌ها و رئیس جمهور به تذکرات باعث کاهش استیضاح و سوال می‌شود که در حال حاضر نیز برخی وزارتخانه‌ها این اقدام را انجام می‌دهند اما اختیاری بوده و ما قصد داریم آن را برای تمامی دستگاه‌های اجرایی الزام آور کنیم.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات این کمیسیون جهت بررسی این طرح اظهار داشت: این طرح هیچ محدودیتی برای نمایندگان ایجاد نمی‌کند و حتی جایگاه آنها را بالا می‌برد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس با اشاره به مخالفت یکی از نمایندگان به دلیل تشخیص فوریت تذکرات از سوی هیأت رئیسه ادامه داد: در این طرح آورده‌ایم مخاطب تذکر نمایندگان باید پاسخ را ظرف یک ماه ارائه کند ولی برخی موارد بحرانی یا حساس نیاز به پاسخگویی سریع دستگاه‌های اجرایی مربوطه دارد که تشخیص این موضوع را به عهده هیأت رئیسه مجلس گذاشته‌ایم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.