سخن کهنه‌سربازان آمریکایی درباره جنگ افغانستان: "ما باختیم"

تعدادی از کهنه‌سربازان آمریکایی در واکنش به تصمیم رئیس جمهور کشورشان برای خروج از افغانستان تاکید کردند، هدف اصلی حمله به افغانستان خلاصی از شر طالبان بود اما این گروه شبه‌نظامی زمام امور افغانستان را در دست خواهد گرفت و این به معنای شکست آمریکا در این کشور جنگ‌زده، تباه شدن خون‌های ریخته شده و هدر رفتن بودجه‌های هزینه شده در این راه است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، "جیسون لیلی" یکی از نیروهای عملیات ویژه تفنگداران دریایی آمریکا بود که در عملیات متعددی در عراق و افغانستان در جریان طولانی‌ترین جنگ آمریکا شرکت داشت.

جیسون لیلی ۴۱ ساله در واکنش به تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به مامورت نظامی این کشور در افغانستان در ۳۱ اوت سال جاری میلادی، عشق و علاقه خود را نسبت به کشورش ابراز کرد اما نسبت به سیاستمداران آمریکایی ابراز تنفر و انزجار و نسبت به پول‌ها و خون‌های تباه شده ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: همرزمانم در جنگ‌هایی که غیرقابل پیروزی بودند، کشته و معلول شدند و همین امر سبب شد تا درباره کشورم و امنیت جانیم تجدیدنظر کنم.

لیلی افزود: صد درصد ما در جنگ افغانستان شکست خوردیم. هدف اصلی خلاصی از شر گروه شبه‌نظامی طالبان بود و ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم. طالبان زمام امور افغانستان را در دست خواهد گرفت.

بایدن تاکید دارد که مردم افغان باید خودشان درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند و آمریکا نباید یک نسل دیگر را در یک جنگ غیرقابل پیروزی قربانی کند.

براساس گزارش پروژه "هزینه‌های جنگ" در دانشگاه "براون"، حملات القاعده به آمریکا در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی باعث جنگ ۲۰ ساله‌ای شد که در آن بیش از ۳۵۰۰ نیروی آمریکایی و نیروهای نظامی متحد، بیش از ۴۷ هزار غیرنظامی افغان و دست‌کم ۶۶ هزار نیروی افغان کشته شدند و بیش از ۲.۷ میلیون افغان از کشورشان فرار کردند.

لیلی که برای بیش از ۱۶ سال در خطوط مقدم "جنگ جهانی آمریکا علیه ترور" در عراق و افغانستان حضور داشت، گفت: به چه قیمتی؟ آیا ارزشش را داشت؟ این یک سوال بزرگ است.

وی افزود: ما نیروهای معتقد را در افغانستان مستقر کردیم تا دشمن را شکست دهند، اقتصاد این کشور جنگ‌زده را تحریک کنند و به طور کلی اوضاع افغانستان را بهبود ببخشند. اما ما شکست خوردیم. فکر نمی‌کنم که از بین رفتن جان یک نفر هم ارزشش را داشته باشد.  

لیلی تنها فردی نیست که خروج آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ را زیر سوال می‌برد. بسیاری از آمریکایی‌ها نیز منتقد این تصمیم هستند. نقطه‌نظرات لیلی و دیگر کهنه‌سربازان می‌تواند به مطلع کردن آمریکا درباره هزینه‌های وارد شدن به جنگ و درس‌هایی که از جنگ افغانستان گرفته شده، کمک کند.

تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان از حمایت دو حزبی برخوردار است. نظرسنجی خبرگزاری رویترز-پایگاه ایپسوس در تاریخ ۱۲ و ۱۳ ژوئیه نشان داد که تنها از هر ۱۰ دموکرات سه تن و از هر ۱۰ جمهوری‌خواه چهار تن معتقدند که ارتش باید در افغانستان بماند.

لیلی و دیگر تفنگداران دریایی که در افغانستان خدمت کردند در جریان مصاحبه با خبرگزاری رویترز جنگ افغانستان را با جنگ ویتنام مقایسه کردند. آنها می‌گویند که هر دو جنگ تحت رهبری روسای جمهور مختلف آمریکا هدف مشخص و دشمن قوی نداشتند.   

انتهای پیام

برچسب ها :

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.