پنتاگون: آمریکا به اردن به عنوان ثقل نظامی به جای قطر چشم دوخته است

یک مسؤول در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، واشنگتن مایل است اردن نقش حامی آمریکا را بعد از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان ایفا کند.

به گزارش خبرآنی، یک مسؤول وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شبکه اسکای نیوز گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اردن به عنوان مرکز آرایش نظامی آمریکا به جای قطر چشم دوخته است. این مساله در راستای استراتژی آمریکا برای دور کردن نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج (فارس) از هرگونه مقابله یا هدف قرار گرفتن احتمالی از سوی گروه‌های محور مقاومت و ایران است. واشنگتن مایل است اردن نقش حامی آمریکا را در مرحله بعد از عقب نشینی‌اش از افغانستان در اواخر ماه ژوئیه از طریق میزبانی از برنامه‌های آموزش نیروهای افغانی و مشخصا نیروی هوایی افغانستان ایفا کند.

این مسؤول آمریکایی اذعان کرد که احتمالا هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان در خاک اردن مستقر شوند. ارتش آمریکا تعدادی از پایگاه‌های نظامی در قطر را بسته و به اردن منتقل کرده است. این اقدام بعد از پژوهش‌های گسترده فرماندهی مرکزی آمریکا برای استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به درخواست کاخ سفید و در راستای استراتژی متمرکز شدن بیشتر بر منطقه اقیانوس آرام و مقابله با نفوذ چین است.

این مسؤول گفت: نیروهای آمریکایی پایگاه سیلیه و تأسیسات نظامی در جنوب سیلیه و فالکون در قطر را که میزبان بیش از ۲۰۰ هزار سرباز آمریکایی از آغاز عملیات در افغانستان در اواخر ۲۰۰۱ بودند، تخلیه کرده‌اند. خروج سربازان آمریکایی از این پایگاه‌ها در قطر با اقدامات پیشدستانه علیه خطر هدف قرار گرفتن از سوی گروه‌های محور مقاومت مرتبط است.

دولت جو بایدن حدود یک ماه پیش از پنتاگون خواسته بود هشت سامانه دفاع موشکی از نوع پاتریوت را از عربستان و کویت در راستای ارزیابی استقرار نظامی آمریکا در منطقه خارج کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.